Geslaagd project

Het project is in 2012 ontwikkeld. “Nu is het tijd om het stokje over te dragen. We zijn trots dat Slim Opgewekt Scholen onze activiteiten per 1 januari 2020 overneemt en haar missie om scholen slim te verduurzamen hiermee verder gestalte geeft. We kijken terug op een zeer geslaagd project”, aldus Rob van Buitenen, projectleider ‘Van Zon Krijg Je Energie’ bij Enpuls. De overdracht van dit project is geheel in lijn met de missie van Enpuls: het ontwikkelen van schaalbare duurzaamheidsconcepten die na een opstartperiode overgedragen kunnen worden.

Betere wereld door duurzaamheid

Slim Opgewekt Scholen is de komende jaren graag partner in de verduurzaming van de deelnemende scholen en onderwijsinstellingen die geïnteresseerd zijn in een duurzame toekomst. “Wij geloven dat we een betere wereld kunnen creëren door duurzaamheid echt te realiseren. Dat vertaalt zich voor onderwijsinstellingen in dit geval naar ondersteuning en realisatie van slimme oplossingen bij het besparen en opwekken van energie en het beheer en onderhoud van het monitoringsysteem”, aldus Leonn Sekender, oprichter van Slim
Opgewekt Scholen.

Evonturiers: KidsKracht

Voor Enpuls betekent de overdracht niet dat het bijdragen aan de versnelling van de energietransitie ‘vertraging’ oploopt. “Integendeel”, zegt Van Buitenen. “We blijven ons met alle energie inzetten voor de ontwikkelingen van schaalbare, overdraagbare duurzaamheidsconcepten. Een voorbeeld hiervan is het project Evonturiers, ook wel KidsKracht geheten. Hiermee kunnen kinderen op een laagdrempelige, interactieve en speelse manier kennismaken met duurzame energiebronnen. In totaal zijn er in dit kader 144.000 lespakketten uitgeleverd. Bovendien heeft Rijksuniversiteit Groningen (RUG) een onderzoekstraject opgezet om te meten hoe Evonturiers het gedrag van de kinderen en hun omgeving verandert.”

Over Slim Opgewekt Scholen

Slim Opgewekt verduurzaamt maatschappelijk vastgoed in het onderwijs, de sport en zorg. Dat doet het met zonne-energie, ledverlichting en educatieve bewustmaking. Elk type organisatie vraagt om haar eigen aanpak, daarom zijn er drie verschillende merken, ieder met een eigen doelgroep: Onze Zorg is Opgewekt (voor zorginstellingen), Slim Opgewekt Scholen (voor onderwijsinstellingen) en Sportief Opgewekt (voor sportclubs). In totaal hebben projecten van Slim Opgewekt Scholen zo'n 4.296.000 kWh grijze stroom bespaard.

Ileco Header2
i.Leco: ‘Wij maken energiegebruik persoonlijk’

Enpuls Challenge winnaar i.Leco brengt het delen van duurzame energie een stapje dichterbij. Met slimme software stemmen ze vraag en aanbod van zelf opgewekte zonnestroom op elkaar af. ‘Voor de energietransitie hebben we ‘smart’ oplossingen nodig!’

Citybarge Overview 2
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’

Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.

Tarnoc1
Tarnoc: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Enpuls Challenge winnaar Tarnoc over hun uitvinding: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Tractor In Veld
Beregenen Op Zon

Het concept: boeren dragen bij aan energietransitie. Beregenen Op Zon stimuleert het gebruik van een technische toepassing waarmee boeren zelf opgewekte zonne-energie direct kunnen gebruiken voor de installatie om het land mee te beregenen.

Vierkant Beeld Flexibiliteit Bnr
Hoe manage je de toenemende energievraag?
Europese vlag
Clean Energy Package: het belang voor decentrale overheden

Wij hebben onderzoek gedaan naar het Clean Energy Package, een wetgevingspakket van de Europese Unie om de energietransitie te versnellen.

Groen Gas
Groen gas: noodzakelijke energiedrager in de transitie

Wij zien groen gas als een zeer waardevolle en noodzakelijke energiedrager in de transitie naar een volledig duurzaam energiesysteem.

Waterstof windmolen op zee
Waterstof. Heilige graal of overschat verhaal?

Is waterstof hét duurzame CO2-vrije alternatief voor fossiele grondstoffen en energiebronnen?

Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Boer In Veld
Overige
Beregenen op ZON

Wil jij op jouw boerderij je dieselwerktuigen elektrificeren? Enpuls heeft een onderzoek gedaan naar de voordelen. Lees er alles over in onze whitepaper of plan een bezoek aan één van de demo boerderij locaties.

50 Gradentest (3)
50-gradentest
Waterdruppel
Onze visie op waterstof

We zien veel kansen om waterstof als energiedrager te gebruiken. Maar de vraag is hoe toepasbaar waterstof al is.

Energie observer.png
Drijvend laboratorium voor duurzame energie
50 Gradentest (3)
50-gradentest