De uitdaging

Het laadprobleem wordt snel groter door de exponentiële groei van het aantal elektrische auto’s. Gemeenten laten zich meestal leiden door aanvragen van individuele autobezitters. Die aanpak is niet meer vol te houden. “Laadpalen plaatsen op basis van aanvragen gaat erg langzaam”, aldus Marieke van Amstel van Enpuls. “Je praat al snel over doorlooptijden van enkele maanden. Met die aanpak belemmeren we de groei van elektrische auto’s. Dit moet anders. Een gerichte uitbreiding van het laadnetwerk is noodzakelijk en wordt steeds urgenter.”

Ondertussen in Utrecht

Ook in Utrecht groeit het aantal elektrische auto’s razendsnel. Iedereen die zijn auto parkeert moet kunnen laden. Dat is het uitgangspunt van Matthijs Kok, projectleider Elektrisch Vervoer in de stad Utrecht: “We verwachten dat er binnen vijf jaar zo’n 25.000 elektrische auto’s in onze stad rijden. Dat is ruim 20% van het totale aantal voertuigen. Voor 2030 gaan we uit van zo’n 55.000 auto’s, die allemaal moeten worden opgeladen. Als de gemeente zoveel aanvragen voor laadpalen één voor één moet afhandelen, loopt het proces al snel vast. Je moet dit dus slimmer organiseren.”

De oplossing

En dus moet de gemeente op tijd nieuwe laadpalen plaatsen. Dit klinkt eenvoudig, maar hoe weet je waar en wanneer die nodig zijn? Hiervoor stelt Enpuls een datagedreven aanpak voor. Op basis van de bezettingsgraad van het lokale laadnetwerk in een buurt bepaalt de gemeente wanneer een laadpaal moeten worden bijgeplaatst. Dit zorgt er voor dat er altijd voldoende publieke laadpalen zijn in een buurt. In Utrecht leidt de datagedreven aanpak al tot de eerste successen, waardoor steeds meer mensen in de openbare ruimte kunnen laden: “Het aantal kWh dat door laadpalen in de stad wordt afgenomen, is het afgelopen half jaar explosief gestegen, van 300.000 kWh naar 700.000 kWh maar liefst. En dan te bedenken dat het vier jaar duurde om tot dat eerste aantal te komen’, aldus projectleider Matthijs Kok.

Webinar

Hoe de datagedreven aanpak werkt, laat Enpuls 5 november om 13:00 uur zien tijdens de gratis webinar ‘Altijd voldoende laadpalen in jouw gemeente’. Hierin vertelt Matthijs Kok, projectleider elektrisch vervoer van de gemeente Utrecht, over zijn ervaringen. De webinar is met name interessant voor wethouders en beleidsambtenaren. Deelnemers aan de webinar ontvangen de praktische handreiking ‘In vijf stappen naar laadzekerheid in jouw gemeente’ waarmee ze zelf gemakkelijk kunnen starten. De webinar duurt 60 minuten.

Programma: 

  • Opening en welkom
  • Toelichting laaddrukanalyse
  • Werken met laaddruk in Utrecht door Matthijs Kok
  • Toelichting handreiking in vijf stappen naar laadzekerheid
  • Q&A
  • Afsluiting

Meer weten?

Wil je meer weten over het verminderen van de laaddruk? Luister dan ook de podcast op BNR: ‘Altijd voldoende laadpalen’ of lees het volledige onderzoeksrapport. 

Marieke van Amstel Consultant
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken

Enpuls heeft in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een praktisch proces en ondersteunende middelen ontwikkeld voor een collectieve wijkaanpak: de Slimme Wijken Aanpak. Daarin staat een stap-voor-stap benadering met isolatiemaatregelen centraal. De Slimme Wijken Aanpak wordt kosteloos aangeboden aan gemeenten en hun energieloketten.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Maurijn 1.jpg
Blog
Wat vindt één van de bedenkers van Koffiedik er zelf van?
Shutterstock 1366579751
Visie
Een succesvolle start met collectieve wijkaanpak
171006 2880
Persbericht
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
afbeelding home - logo wit.jpg
Trend
Enpuls Challenge

Wie bedenkt dé oplossing voor nieuwe energie? Ga jij de uitdaging aan? Dien dan vanaf nu tot en met uiterlijk 30 april je product, dienst, instrument, organisatie of ander briljant concept in op één van de vier uitdagingen en maak kans op uitgebreide ondersteuning van Enpuls.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’

Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?