De uitdaging

Het laadprobleem wordt snel groter door de exponentiële groei van het aantal elektrische auto’s. Gemeenten laten zich meestal leiden door aanvragen van individuele autobezitters. Die aanpak is niet meer vol te houden. “Laadpalen plaatsen op basis van aanvragen gaat erg langzaam”, aldus Marieke van Amstel van Enpuls. “Je praat al snel over doorlooptijden van enkele maanden. Met die aanpak belemmeren we de groei van elektrische auto’s. Dit moet anders. Een gerichte uitbreiding van het laadnetwerk is noodzakelijk en wordt steeds urgenter.”

Ondertussen in Utrecht

Ook in Utrecht groeit het aantal elektrische auto’s razendsnel. Iedereen die zijn auto parkeert moet kunnen laden. Dat is het uitgangspunt van Matthijs Kok, projectleider Elektrisch Vervoer in de stad Utrecht: “We verwachten dat er binnen vijf jaar zo’n 25.000 elektrische auto’s in onze stad rijden. Dat is ruim 20% van het totale aantal voertuigen. Voor 2030 gaan we uit van zo’n 55.000 auto’s, die allemaal moeten worden opgeladen. Als de gemeente zoveel aanvragen voor laadpalen één voor één moet afhandelen, loopt het proces al snel vast. Je moet dit dus slimmer organiseren.”

De oplossing

En dus moet de gemeente op tijd nieuwe laadpalen plaatsen. Dit klinkt eenvoudig, maar hoe weet je waar en wanneer die nodig zijn? Hiervoor stelt Enpuls een datagedreven aanpak voor. Op basis van de bezettingsgraad van het lokale laadnetwerk in een buurt bepaalt de gemeente wanneer een laadpaal moeten worden bijgeplaatst. Dit zorgt er voor dat er altijd voldoende publieke laadpalen zijn in een buurt. In Utrecht leidt de datagedreven aanpak al tot de eerste successen, waardoor steeds meer mensen in de openbare ruimte kunnen laden: “Het aantal kWh dat door laadpalen in de stad wordt afgenomen, is het afgelopen half jaar explosief gestegen, van 300.000 kWh naar 700.000 kWh maar liefst. En dan te bedenken dat het vier jaar duurde om tot dat eerste aantal te komen’, aldus projectleider Matthijs Kok.

Webinar

Hoe de datagedreven aanpak werkt, heeft Enpuls op 5 november laten zien zien tijdens de gratis webinar ‘Altijd voldoende laadpalen in jouw gemeente’. Hierin vertelde Matthijs Kok, projectleider elektrisch vervoer van de gemeente Utrecht, over zijn ervaringen. De webinar is met name interessant voor wethouders en beleidsambtenaren. Deelnemers aan de webinar ontvangen de praktische handreiking ‘In vijf stappen naar laadzekerheid in jouw gemeente’ waarmee ze zelf gemakkelijk kunnen starten. De webinar duurt 60 minuten.

Programma: 

  • Opening en welkom
  • Toelichting laaddrukanalyse
  • Werken met laaddruk in Utrecht door Matthijs Kok
  • Toelichting handreiking in vijf stappen naar laadzekerheid
  • Q&A
  • Afsluiting

Meer weten?

Wil je zelf aan de slag met het verminderen van de laaddruk? Lees dan de handreiking ‘In vijf stappen naar laadzekerheid’ of bekijk de presentatie van de webinar.

Marieke van Amstel Manager Industrie en Duurzame Gassen
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Zon windmolens
Persbericht
Neem maatschappelijke waarde wind- en zonneprojecten mee in de Regionale Energiestrategie

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Toch wordt in de Regionale Energiestrategieën flink ingezet op zonneprojecten. Om te zorgen voor een haalbare en betaalbare energietransitie, bepleit Enpuls dat de energieregio’s zoeken naar de juiste balans tussen wind en zon.

Peakshaving Soltroenergy
Persbericht
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Maankwartier Centrale
Persbericht
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig
Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Wereldkaart Landingspagin
Trend
TrendPuls 5 - De energietransitie wereldwijd

Trendpuls #5 gaat over onze nieuwe energie. In het online magazine nemen we je mee in de energietransitie in Japan, Nigeria, Zweden, China en Hawai’i.

Slimme wijken presentatie
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken
Windmolens zonsondergang
Webinar
Webinar: maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Samen met Kalavasta en Berenschot organiseert Enpuls de webinar: Maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land. Hierin bespreken we uitgebreid het onderzoek en we bespreken wat de uitkomsten betekenen voor beleid en de regionale energiestrategieën.

171006 2870
Podcast
Wind en zon in de Regionale Energiestrategie