De uitdaging

Het laadprobleem wordt snel groter door de exponentiële groei van het aantal elektrische auto’s. Gemeenten laten zich meestal leiden door aanvragen van individuele autobezitters. Die aanpak is niet meer vol te houden. “Laadpalen plaatsen op basis van aanvragen gaat erg langzaam”, aldus Marieke van Amstel van Enpuls. “Je praat al snel over doorlooptijden van enkele maanden. Met die aanpak belemmeren we de groei van elektrische auto’s. Dit moet anders. Een gerichte uitbreiding van het laadnetwerk is noodzakelijk en wordt steeds urgenter.”

Ondertussen in Utrecht

Ook in Utrecht groeit het aantal elektrische auto’s razendsnel. Iedereen die zijn auto parkeert moet kunnen laden. Dat is het uitgangspunt van Matthijs Kok, projectleider Elektrisch Vervoer in de stad Utrecht: “We verwachten dat er binnen vijf jaar zo’n 25.000 elektrische auto’s in onze stad rijden. Dat is ruim 20% van het totale aantal voertuigen. Voor 2030 gaan we uit van zo’n 55.000 auto’s, die allemaal moeten worden opgeladen. Als de gemeente zoveel aanvragen voor laadpalen één voor één moet afhandelen, loopt het proces al snel vast. Je moet dit dus slimmer organiseren.”

De oplossing

En dus moet de gemeente op tijd nieuwe laadpalen plaatsen. Dit klinkt eenvoudig, maar hoe weet je waar en wanneer die nodig zijn? Hiervoor stelt Enpuls een datagedreven aanpak voor. Op basis van de bezettingsgraad van het lokale laadnetwerk in een buurt bepaalt de gemeente wanneer een laadpaal moeten worden bijgeplaatst. Dit zorgt er voor dat er altijd voldoende publieke laadpalen zijn in een buurt. In Utrecht leidt de datagedreven aanpak al tot de eerste successen, waardoor steeds meer mensen in de openbare ruimte kunnen laden: “Het aantal kWh dat door laadpalen in de stad wordt afgenomen, is het afgelopen half jaar explosief gestegen, van 300.000 kWh naar 700.000 kWh maar liefst. En dan te bedenken dat het vier jaar duurde om tot dat eerste aantal te komen’, aldus projectleider Matthijs Kok.

Webinar

Hoe de datagedreven aanpak werkt, heeft Enpuls op 5 november laten zien zien tijdens de gratis webinar ‘Altijd voldoende laadpalen in jouw gemeente’. Hierin vertelde Matthijs Kok, projectleider elektrisch vervoer van de gemeente Utrecht, over zijn ervaringen. De webinar is met name interessant voor wethouders en beleidsambtenaren. Deelnemers aan de webinar ontvangen de praktische handreiking ‘In vijf stappen naar laadzekerheid in jouw gemeente’ waarmee ze zelf gemakkelijk kunnen starten. De webinar duurt 60 minuten.

Programma: 

  • Opening en welkom
  • Toelichting laaddrukanalyse
  • Werken met laaddruk in Utrecht door Matthijs Kok
  • Toelichting handreiking in vijf stappen naar laadzekerheid
  • Q&A
  • Afsluiting

Meer weten?

Wil je zelf aan de slag met het verminderen van de laaddruk? Lees dan de handreiking ‘In vijf stappen naar laadzekerheid’ of bekijk de presentatie van de webinar.

nuPickers.Picker
Marieke van Amstel Consultant
Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Maankwartier Centrale
Persbericht
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Peakshaving Soltroenergy
Persbericht
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Peakshaving Soltroenergy
Persbericht
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers
Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld
Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter
Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.