Visie van Enpuls

Enpuls verwacht dat in 2025 elke Nederlander elektrisch wil rijden en dat alle nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. Het rijden op goedkope, duurzame elektriciteit draagt maximaal bij aan de CO2-reductie. Laden is eenvoudig en in Nederland hebben we voldoende laadpalen voor alle elektrische auto’s.

Speerpunten

Om deze visie waar te maken, zet Enpuls in op de volgende speerpunten:

  1. Maak elektrisch rijden aantrekkelijk voor de niet-zakelijke rijder.
  2. Laad elektrische auto’s op met duurzame stroom.
  3. Breid het aantal laadpunten uit.

Concepten

Enpuls wil Nederland voorbereiden op elektrisch rijden met visie, advies, onderzoek en concepten. Daarvoor werken we samen met de markt, overheden en de energiesector. Op dit moment doen we onderzoek naar de levenscycli van voertuigen (life cycle analysis) en werken we aan het concept Duurzaam inkopen (over het verduurzamen van vervoersstromen).

Andere onderzoeken en concepten:

Podcast

Vervoer veroorzaakt een kwart van alle CO2-uitstoot. Willem Alting Siberg, manager transitie mobiliteit van Enpuls, legt in deze podcast uit waarom de elektrische auto onmisbaar is voor het verminderen van de CO2-uitstoot.

Facts & figures

49%
CO2-reductie in 2030 (t.o.v. 1990)
95%
Doel CO2-reductie in 2050 (t.o.v. 1990)
8,4 mln
Aantal personenauto's in Nederland (CBS)
19 Mton
Totale uitstoot CO2 personenauto’s in Nederland (CBS)
107.536
Aantal volledige elektrische auto’s in Nederland op 1 januari 2020 (RDW)
10 kWh
Elektrische auto gebruikt evenveel elektriciteit als een gemiddeld huishouden per dag
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Er is een groeiend tekort aan openbare laadpalen in Nederland. Uit onderzoek van Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) blijkt dat in bijna 40 procent van de Nederlandse buurten de laadpalen overbezet zijn.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Meld je aan voor de webinar op donderdag 8 oktober om 13:00!

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder

Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?
Recoy.png
Video
Je elektrische auto opladen op het juiste moment
Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Elektrisch Autodelen
Concept
Elektrisch autodelen
Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas

Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.