Personenmobiliteit en goederentransport zijn verantwoordelijk voor 21% van de totale CO2-uitstoot van Nederland. Ongeveer de helft daarvan wordt veroorzaakt door goederenvervoer en ander zwaar transportmaterieel over de weg. Enpuls deed een onderzoek naar de huidige klantreis van de elektrische bestelbus doormiddel van interviews bij tien verschillende bedrijven. Lees hier onze bevindingen.
Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch zijn. Daarnaast moet er voldoende duurzaam opgewekte elektriciteit zijn en is het belangrijk dat er een infrastructuur is aangelegd om deze voertuigen te laden.
Overheden, marktpartijen en netbeheerders, iedereen moet aan de slag om te werken aan een duurzame toekomst. Daarbij heeft iedereen zijn eigen taak. Wie zou welke rol moeten oppakken?
Om het geschetste toekomstbeeld waar te maken, zal Enpuls zich richten op de volgende drie speerpunten:
Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.
Medio 2020 deed Enpuls uitgebreid onderzoek naar de invoering van zero emissie zones door gemeenten. Marieke van Amstel was als consultant verantwoordelijk voor het onderzoek. Een half jaar na dato maakt ze in deze blog de tussenbalans op.
In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.
Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?
Medio 2020 deed Enpuls uitgebreid onderzoek naar de invoering van zero emissie zones door gemeenten. Marieke van Amstel was als consultant verantwoordelijk voor het onderzoek. Een half jaar na dato maakt ze in deze blog de tussenbalans op.
Medio 2020 deed Enpuls uitgebreid onderzoek naar de invoering van zero emissie zones door gemeenten. Marieke van Amstel was als consultant verantwoordelijk voor het onderzoek. Een half jaar na dato maakt ze in deze blog de tussenbalans op.
Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.
Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!
De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?