Onze visie op duurzaam goederenvervoer

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch zijn. Daarnaast moet er voldoende duurzaam opgewekte elektriciteit zijn en is het belangrijk dat er een infrastructuur is aangelegd om deze voertuigen te laden.

Samen werken aan een duurzame toekomst

Overheden, marktpartijen en netbeheerders, iedereen moet aan de slag om te werken aan een duurzame toekomst. Daarbij heeft iedereen zijn eigen taak. Wie zou welke rol moeten oppakken?

  • Overheden
    Lokaal, nationaal en internationaal zullen de overheden moeten zorgen voor duidelijke langetermijnkaders en beleid (financieel en wet- en regelgeving).
  • Markpartijen (verladers en vervoerders)
    Voor de overgang naar elektrische voertuigen moeten de verladers en vervoerders aanpassingen doorvoeren in de logistiek en de bijbehorende verdienmodellen.
  • Marktpartijen (producenten en exploitanten)
    Om te kunnen beschikken over voldoende voertuigen, moeten marktpartijen ervoor zorgen dat de levering van elektrische bestelwagens en vrachtauto’s omhooggaat. Ook moet er een passende laadinfrastructuur komen voor het zware verkeer.
  • Energiesector
    De energiesector moet de vereiste aansluitingen regelen voor de laadinfrastructuur en zorgen voor duurzaam opgewekte elektriciteit.

Wat doet Enpuls?

Om het geschetste toekomstbeeld waar te maken, zal Enpuls zich richten op de volgende drie speerpunten:

  1. Volledig elektrisch goederenvervoer is de toekomst
    Enpuls zal overheden, marktpartijen en netbeheerders ondersteunen. Het doel: het elektrisch goederenvervoer stimuleren en zorgen voor het benodigde energiesysteem. Hierbij richten we ons vooral op het creëren van een gelijk speelveld voor partijen en het onaantrekkelijk maken van fossiele technieken, bijvoorbeeld door milieuzones in te stellen. We doen dit door actief onze visie uit te dragen en te zorgen dat deze partijen een duidelijke keuze maken voor volledig elektrisch goederenvervoer.
  2. Er komt geschikte laadinfrastructuur voor elektrisch goederenvervoer
    Enpuls zal stimuleren dat er een laadinfrastructuur komt die aansluit op de logistieke behoefte en die voldoet aan de technische eisen voor goederenvervoer. Zodat de vrachtauto’s geladen kunnen worden waar en wanneer dat nodig is, met de juiste vermogens. Wij zorgen voor op feiten gebaseerde voorspellingen, zodat de aansluitingen voor laadinfrastructuur er op tijd zijn.
  3. Laden is efficiënt en makkelijk
    Landgrenzen mogen goederenvervoer niet beperken. Daarom stimuleren we (internationale) standaardisatie, normen en protocollen voor (slim) laden. We geven advies en delen kennis over beschikbare voertuigen en laadoplossingen. Ook geven we inzicht in die sectoren en segmenten waar het mogelijk is om elektrisch goederenvervoer - tegen aantrekkelijke kosten - snel in te voeren.
E Truck
Blog
De elektrische vrachtwagen is (eindelijk) in aantocht

Hij komt eraan, de elektrische vrachtwagen. Bij DAF Trucks in Eindhoven staan er zelfs al twee modellen in de showroom. Wel zien fabrikanten nog een aantal flinke uitdagingen voordat de e-truck z'n definitieve doorbraak beleeft. Hun grootste zorgen? Voldoende laadpalen.

DAF Electric Albert Heijn 1
Podcast
Trucks aan de laadpaal
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Parkeerplaats Vrachtwagens
Blog
Eerst de laadpalen, dan de elektrische vrachtwagens

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan razendsnel. Op de Nederlandse wegen zijn dan ook steeds vaker elektrische personenauto’s te zien. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer. Het omslagpunt waarbij elektrische aandrijving in de transportsector de norm zal zijn, komt steeds meer in zicht.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Smart Truck Charging
Blog
‘Werk aan de winkel om Smart Truck Charging haalbaar te maken’

Nederland stapt in hoog tempo over op elektrisch vervoer. Het aantal elektrisch personenauto’s op de Nederlandse wegen steeg vorig jaar met meer dan veertig procent naar rond de 300.000. En op het gebied van de aanschaf van elektrische bussen was Nederland in 2020 zelfs Europees koploper. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden
Elektrisch laden (1)
Blog
Alleen nog maar elektrisch goederenvervoer
Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?
Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder