In deze podcast gaat het over schone stadslogistiek. In het Klimaatakkoord staat dat minimaal 30 grote gemeentes vanaf 2025 een zero emissie zone moeten hebben ingevoerd. De bevoorrading van winkeliers, horecaondernemers en andere bedrijven in de binnenstad kan dan alleen nog maar met de inzet van schone voertuigen. Marieke van Amstel, consultant bij Enpuls en Aart Meijles, projectleider Schoon Vervoer bij de gemeente Utrecht, gaan met elkaar in gesprek over de uitdagingen bij deze ambitie.
Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.
Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.
CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.
CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.
In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.
CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.
Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?
Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.
Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.
Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren.
Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!