Over de Enpuls Challenge 2020

Dit was de derde keer dat de Enpuls Challenge is georganiseerd. De winnende concepten zijn vernieuwende oplossingen voor verduurzaming van bestaande woningen en goederenvervoer, en de energietransitie op lokaal niveau.

De teams achter deze concepten krijgen negen maanden begeleiding door experts bij Enpuls en een ontwikkelbudget van €50.000. Hun namen zijn gisteren tijdens een livestream bekend gemaakt. De livestream is terug te kijken op de website van Enpuls.

Winnaar 1: Tarnoc

De Tarnoc turbineketel won in maart ook De Warmtewissel, een prijsvraag van acht Brabantse woningcorporaties. De all electric ketel kon wel eens hét antwoord zijn om mensen te verleiden sneller hun huis te verduurzamen.

‘Bij veel bestaande bouw is dit moeilijk zonder grote ingrepen’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. Een team uit Delft werkt hard aan de ontwikkeling. De Tarnoc maakt geen gebruik van aardgas. De turbineketel is superefficiënt en vervangt heel simpel de oude cv-ketel. Extra apparaten naast de ketel of aan de buitengevel – zoals bij verschillende types warmtepompen - zijn niet nodig. De turbineketel levert water met hoge temperatuur, voor je verwarming, keukenkraan en badkamer. Je kunt bestaande radiatoren en thermostaten gewoon blijven gebruiken.

Een van de uitdagingen is nog wel het grote elektrische vermogen dat je nodig hebt. ‘Enpuls kan goed helpen om het concept niet alleen technisch verder te ontwikkelen, maar hierbij ook vanuit klanten te denken. Zodat het een echt bruikbaar product wordt. Daarmee gaan we graag samen aan de slag.’

Winnaar 2: i.Leco

i.Leco, de tweede winnaar van de Enpuls Challenge, heeft een concept ontwikkeld om vraag en aanbod rondom lokaal opgewekte zonnestroom beter op elkaar af te stemmen. ‘Dat past heel mooi in onze visie over lokale opwek en hoe je mensen meekrijgt in de energietransitie.

De i.Leco software maakt het mogelijk om zelf opgewekte stroom te gebruiken waar de vraag is.’ Buurtinitiatieven bijvoorbeeld kunnen met dit Belgische concept echt aantonen dat ze maximaal zelfvoorzienend zijn en kunnen besparen op stroomgebruik. ‘Dit kan aanstekelijk werken, zodat meer buren enthousiast worden en meedoen.’

Winnaar 3: CityBarge

De elektrische vrachtboten van City Barge gaan via grachten en ander stadswater bedrijven bevoorraden. Dat is tenminste het idee achter dit prijswinnende Delftse concept. ‘Stadswater is nu vaak voorbehouden voor pleziervaart, maar het is natuurlijk ook prima infrastructuur voor deze duurzame manier van bevoorraden, vanuit een centraal gelegen hub.

Als je zo vrachtauto’s en bestelbusjes die op diesel rijden uit de stad kunt krijgen, is dat mooi. Denk aan bevoorrading van winkels en horeca, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. In sommige plaatsen wordt water al wel benut op deze manier, maar niet zo integraal en duurzaam. Dit idee kon wel eens internationaal enorme impact krijgen. Het concept zit nog in de ontwikkelfase maar is voor ons heel interessant. Het sluit perfect aan op onze visie op elektrificering van vrachtvervoer.’

Waarom een Challenge?

De energietransitie is een uitdaging die vraagt om veel creativiteit en toewijding. Enpuls werkt samen met andere partijen om kansrijke energieconcepten op een hoger niveau te brengen, tot een product of dienst rijp is voor de markt.

Met de Enpuls Challenge komen innovatieve ideeën in beeld: de wedstrijd daagt professionals, startups, scale-ups, gevestigde bedrijven, studenten en kennisinstituten uit om met verfrissende ideeën voor versnelling van de energietransitie te komen. Deze keer waren er vier categorieën: mobiliteit, gebouwde omgeving, efficiënte energiesystemen en duurzame wereld.

Digitaal jureren

De jury selecteerde vorige maand acht concepten uit liefst veertig inzendingen. In voorgaande jaren was er een dag waarin deze geselecteerden hun inzending mochten pitchen in Lab.073, waar Enpuls gevestigd is. Maar in coronatijd kon dit niet doorgaan. ‘Nu ging alles via videobellen. Ook de jury kon niet fysiek bijeenkomen.

De Enpuls Challenge heeft er niet onder geleden, de oogst is ondanks corona zelfs groter dan vorig jaar. Daarmee zijn we erg tevreden’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. ‘Het niveau van de inzendingen was erg hoog. Er zaten sterke ideeën bij en over de breedte zijn het sterke teams die aan de concepten werken.’

Greenhouse
Tuinders in West-Brabant willen 100.000 ton CO2 per jaar besparen

De tuinders van Energie Cluster Steenbergen en Nieuw Prinsenland slaan de handen ineen met Enpuls Warmte Infra en SUEZ ReEnergy. De partijen tekenen een intentieverklaring om de restwarmte en CO2 die vrijkomt bij de verbranding van niet recyclebare afvalstromen in te zetten in de kassen.

Vrachtwagen op weg
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Energiek Nieuws Week 26 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 26

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #26.

Energiek Nieuws Week 27 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 27

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #27.

Energiek Nieuws Week 25 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 25
Header Nieuws
Energiek Nieuws Week #21

Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over de energietransitie voor je. Een greep uit het nieuws van Week #21.

Energiek Nieuws Week 23 Nieuws Week (1)
Energiek Nieuws Week 23

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #23.

Energiek Nieuws Week 22 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 22

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #22.

Bestelbus
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Vier inzichten & randvoorwaarden voor een succesvol warmtenet
warmtenet - 2 buizen plus mensen.jpg
Whitepaper Vaart maken met warmtenetten
Header Nieuws
Energiek Nieuws Week #20
afbeelding home - logo wit.jpg
Enpuls Challenge

Wie bedenkt dé oplossing voor nieuwe energie? Ga jij de uitdaging aan? Dien dan vanaf nu tot en met uiterlijk 30 april je product, dienst, instrument, organisatie of ander briljant concept in op één van de vier uitdagingen en maak kans op uitgebreide ondersteuning van Enpuls.

Podcast Yvonne
Hoe laten we woningeigenaren verduurzamen?