Over de Enpuls Challenge 2020

Dit was de derde keer dat de Enpuls Challenge is georganiseerd. De winnende concepten zijn vernieuwende oplossingen voor verduurzaming van bestaande woningen en goederenvervoer, en de energietransitie op lokaal niveau.

De teams achter deze concepten krijgen negen maanden begeleiding door experts bij Enpuls en een ontwikkelbudget van €50.000. Hun namen zijn gisteren tijdens een livestream bekend gemaakt. De livestream is terug te kijken op de website van Enpuls.

Winnaar 1: Tarnoc

De Tarnoc turbineketel won in maart ook De Warmtewissel, een prijsvraag van acht Brabantse woningcorporaties. De all electric ketel kon wel eens hét antwoord zijn om mensen te verleiden sneller hun huis te verduurzamen.

‘Bij veel bestaande bouw is dit moeilijk zonder grote ingrepen’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. Een team uit Delft werkt hard aan de ontwikkeling. De Tarnoc maakt geen gebruik van aardgas. De turbineketel is superefficiënt en vervangt heel simpel de oude cv-ketel. Extra apparaten naast de ketel of aan de buitengevel – zoals bij verschillende types warmtepompen - zijn niet nodig. De turbineketel levert water met hoge temperatuur, voor je verwarming, keukenkraan en badkamer. Je kunt bestaande radiatoren en thermostaten gewoon blijven gebruiken.

Een van de uitdagingen is nog wel het grote elektrische vermogen dat je nodig hebt. ‘Enpuls kan goed helpen om het concept niet alleen technisch verder te ontwikkelen, maar hierbij ook vanuit klanten te denken. Zodat het een echt bruikbaar product wordt. Daarmee gaan we graag samen aan de slag.’

Winnaar 2: i.Leco

i.Leco, de tweede winnaar van de Enpuls Challenge, heeft een concept ontwikkeld om vraag en aanbod rondom lokaal opgewekte zonnestroom beter op elkaar af te stemmen. ‘Dat past heel mooi in onze visie over lokale opwek en hoe je mensen meekrijgt in de energietransitie.

De i.Leco software maakt het mogelijk om zelf opgewekte stroom te gebruiken waar de vraag is.’ Buurtinitiatieven bijvoorbeeld kunnen met dit Belgische concept echt aantonen dat ze maximaal zelfvoorzienend zijn en kunnen besparen op stroomgebruik. ‘Dit kan aanstekelijk werken, zodat meer buren enthousiast worden en meedoen.’

Winnaar 3: CityBarge

De elektrische vrachtboten van City Barge gaan via grachten en ander stadswater bedrijven bevoorraden. Dat is tenminste het idee achter dit prijswinnende Delftse concept. ‘Stadswater is nu vaak voorbehouden voor pleziervaart, maar het is natuurlijk ook prima infrastructuur voor deze duurzame manier van bevoorraden, vanuit een centraal gelegen hub.

Als je zo vrachtauto’s en bestelbusjes die op diesel rijden uit de stad kunt krijgen, is dat mooi. Denk aan bevoorrading van winkels en horeca, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. In sommige plaatsen wordt water al wel benut op deze manier, maar niet zo integraal en duurzaam. Dit idee kon wel eens internationaal enorme impact krijgen. Het concept zit nog in de ontwikkelfase maar is voor ons heel interessant. Het sluit perfect aan op onze visie op elektrificering van vrachtvervoer.’

Waarom een Challenge?

De energietransitie is een uitdaging die vraagt om veel creativiteit en toewijding. Enpuls werkt samen met andere partijen om kansrijke energieconcepten op een hoger niveau te brengen, tot een product of dienst rijp is voor de markt.

Met de Enpuls Challenge komen innovatieve ideeën in beeld: de wedstrijd daagt professionals, startups, scale-ups, gevestigde bedrijven, studenten en kennisinstituten uit om met verfrissende ideeën voor versnelling van de energietransitie te komen. Deze keer waren er vier categorieën: mobiliteit, gebouwde omgeving, efficiënte energiesystemen en duurzame wereld.

Digitaal jureren

De jury selecteerde vorige maand acht concepten uit liefst veertig inzendingen. In voorgaande jaren was er een dag waarin deze geselecteerden hun inzending mochten pitchen in Lab.073, waar Enpuls gevestigd is. Maar in coronatijd kon dit niet doorgaan. ‘Nu ging alles via videobellen. Ook de jury kon niet fysiek bijeenkomen.

De Enpuls Challenge heeft er niet onder geleden, de oogst is ondanks corona zelfs groter dan vorig jaar. Daarmee zijn we erg tevreden’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. ‘Het niveau van de inzendingen was erg hoog. Er zaten sterke ideeën bij en over de breedte zijn het sterke teams die aan de concepten werken.’

Ileco Header2
i.Leco: ‘Wij maken energiegebruik persoonlijk’

Enpuls Challenge winnaar i.Leco brengt het delen van duurzame energie een stapje dichterbij. Met slimme software stemmen ze vraag en aanbod van zelf opgewekte zonnestroom op elkaar af. ‘Voor de energietransitie hebben we ‘smart’ oplossingen nodig!’

Citybarge Overview 2
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Shutterstock 1037714281 Bewerkt
Aardgas vervangen door zonnewarmte

Buurten duurzaam verwarmen met zonnewarmte in plaats van aardgas: onderzoek in opdracht van Enpuls en de gemeente Eindhoven laat zien dat het technisch mogelijk is. Hierbij wordt de zonnewarmte opgevangen met zonnecollectoren en opgeslagen in een seizoensbuffer. Het gebruik van zonnewarmte voor bestaande woningen staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar zou wel eens de oplossing kunnen worden voor de warmtetransitie.

Zero Emissie laden
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Meld je aan voor de webinar op donderdag 8 oktober om 13:00!

Tarnoc1
Tarnoc: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’
Nieuwsoverzicht AUG Maand 2020
Energiek Nieuws augustus 2020
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

50 Gradentest (3)
50-gradentest

Is jouw huis geschikt voor een (hybride) warmtepomp? De 50-gradentest geeft inzicht. Standaard staan cv-ketels afgesteld op 80 °C, dat is vaak niet nodig. Door je cv op 50 °C te zetten, sla je twee vliegen in één klap. Je bespaart energie en weet meteen of je huis geschikt is voor een warmtepomp, of dat eerst meer isolatie nodig is.

Energiebesparing
Zet energiebesparing op 1

'Zet in op isoleren, iedereen in de wachtstand levert sowieso geen versnelling op. Lees meer over individuele energiebesparing.

Huis met energielabel
Energiebesparing als startpunt van de transitie

Het mooie van energiebesparing is dat de woningeigenaar er vandaag al mee kan beginnen.

Woningen verduurzamen.jpg
Woningen verduurzamen? Iedereen kan meedoen!

Duurzaam verwarmen wordt de standaard. Toch is het voor particuliere woningeigenaren nog niet zo gemakkelijk om maatregelen te nemen.

Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Denmark New Energy Li
Collectieve warmte op z'n Deens

De Denen zijn al mijlenver als het gaat om duurzaam verwarmen. Hoe ze dat doen? Lees het in dit interview.

Vrachtwagen op weg
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Personenvervoer elektrisch laden
Laadzekerheid voor bezoekers