Over de Enpuls Challenge 2020

Dit was de derde keer dat de Enpuls Challenge is georganiseerd. De winnende concepten zijn vernieuwende oplossingen voor verduurzaming van bestaande woningen en goederenvervoer, en de energietransitie op lokaal niveau.

De teams achter deze concepten krijgen negen maanden begeleiding door experts bij Enpuls en een ontwikkelbudget van €50.000. Hun namen zijn gisteren tijdens een livestream bekend gemaakt. De livestream is terug te kijken op de website van Enpuls.

Winnaar 1: Tarnoc

De Tarnoc turbineketel won in maart ook De Warmtewissel, een prijsvraag van acht Brabantse woningcorporaties. De all electric ketel kon wel eens hét antwoord zijn om mensen te verleiden sneller hun huis te verduurzamen.

‘Bij veel bestaande bouw is dit moeilijk zonder grote ingrepen’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. Een team uit Delft werkt hard aan de ontwikkeling. De Tarnoc maakt geen gebruik van aardgas. De turbineketel is superefficiënt en vervangt heel simpel de oude cv-ketel. Extra apparaten naast de ketel of aan de buitengevel – zoals bij verschillende types warmtepompen - zijn niet nodig. De turbineketel levert water met hoge temperatuur, voor je verwarming, keukenkraan en badkamer. Je kunt bestaande radiatoren en thermostaten gewoon blijven gebruiken.

Een van de uitdagingen is nog wel het grote elektrische vermogen dat je nodig hebt. ‘Enpuls kan goed helpen om het concept niet alleen technisch verder te ontwikkelen, maar hierbij ook vanuit klanten te denken. Zodat het een echt bruikbaar product wordt. Daarmee gaan we graag samen aan de slag.’

Winnaar 2: i.Leco

i.Leco, de tweede winnaar van de Enpuls Challenge, heeft een concept ontwikkeld om vraag en aanbod rondom lokaal opgewekte zonnestroom beter op elkaar af te stemmen. ‘Dat past heel mooi in onze visie over lokale opwek en hoe je mensen meekrijgt in de energietransitie.

De i.Leco software maakt het mogelijk om zelf opgewekte stroom te gebruiken waar de vraag is.’ Buurtinitiatieven bijvoorbeeld kunnen met dit Belgische concept echt aantonen dat ze maximaal zelfvoorzienend zijn en kunnen besparen op stroomgebruik. ‘Dit kan aanstekelijk werken, zodat meer buren enthousiast worden en meedoen.’

Winnaar 3: CityBarge

De elektrische vrachtboten van City Barge gaan via grachten en ander stadswater bedrijven bevoorraden. Dat is tenminste het idee achter dit prijswinnende Delftse concept. ‘Stadswater is nu vaak voorbehouden voor pleziervaart, maar het is natuurlijk ook prima infrastructuur voor deze duurzame manier van bevoorraden, vanuit een centraal gelegen hub.

Als je zo vrachtauto’s en bestelbusjes die op diesel rijden uit de stad kunt krijgen, is dat mooi. Denk aan bevoorrading van winkels en horeca, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. In sommige plaatsen wordt water al wel benut op deze manier, maar niet zo integraal en duurzaam. Dit idee kon wel eens internationaal enorme impact krijgen. Het concept zit nog in de ontwikkelfase maar is voor ons heel interessant. Het sluit perfect aan op onze visie op elektrificering van vrachtvervoer.’

Waarom een Challenge?

De energietransitie is een uitdaging die vraagt om veel creativiteit en toewijding. Enpuls werkt samen met andere partijen om kansrijke energieconcepten op een hoger niveau te brengen, tot een product of dienst rijp is voor de markt.

Met de Enpuls Challenge komen innovatieve ideeën in beeld: de wedstrijd daagt professionals, startups, scale-ups, gevestigde bedrijven, studenten en kennisinstituten uit om met verfrissende ideeën voor versnelling van de energietransitie te komen. Deze keer waren er vier categorieën: mobiliteit, gebouwde omgeving, efficiënte energiesystemen en duurzame wereld.

Digitaal jureren

De jury selecteerde vorige maand acht concepten uit liefst veertig inzendingen. In voorgaande jaren was er een dag waarin deze geselecteerden hun inzending mochten pitchen in Lab.073, waar Enpuls gevestigd is. Maar in coronatijd kon dit niet doorgaan. ‘Nu ging alles via videobellen. Ook de jury kon niet fysiek bijeenkomen.

De Enpuls Challenge heeft er niet onder geleden, de oogst is ondanks corona zelfs groter dan vorig jaar. Daarmee zijn we erg tevreden’, zegt jurylid Alexander Savelkoul van Enpuls. ‘Het niveau van de inzendingen was erg hoog. Er zaten sterke ideeën bij en over de breedte zijn het sterke teams die aan de concepten werken.’

Peakshaving Soltroenergy
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Zero Emissie parkeerplaats
Schone stadslogistiek
Maankwartier Centrale
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.

Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken

Enpuls heeft in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een praktisch proces en ondersteunende middelen ontwikkeld voor een collectieve wijkaanpak: de Slimme Wijken Aanpak. Daarin staat een stap-voor-stap benadering met isolatiemaatregelen centraal. De Slimme Wijken Aanpak wordt kosteloos aangeboden aan gemeenten en hun energieloketten.

“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”

CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.

Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Maurijn 1.jpg
Wat vindt één van de bedenkers van Koffiedik er zelf van?

Bestaat de ideale oplossing in de toekomst van de energietransitie? Laat je inspireren door Koffiedik. Voor iedereen geïnteresseerd in duurzaamheid en verandering een must hear. Hoe ervaart medebedenker en Enusualexplorer Maurijn de Heus het luisteren zelf?

Elekttische vrachtwagens
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes
Vrachtwagen
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?

warmtenet - 2 buizen plus mensen.jpg
Whitepaper Vaart maken met warmtenetten