Drie voertuigen

In het onderzoek zijn voor het eerst in Nederland drie typen personenauto’s vergeleken: een benzineauto (Volkswagen Golf), een elektrische auto (Volkswagen e-Golf) en een waterstofauto (Toyota Mirai). Gekeken is naar invloed van de auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik.

Ook zijn prognoses gemaakt voor 2030. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment. Bij andere segmenten zijn dezelfde resultaten te verwachten.

Kosten

In het onderzoek ligt de focus op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185.000 kilometer. De totale kosten - zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering - zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee. Dit komt met name door de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten.

De komende jaren dalen deze kosten weliswaar sterk, maar dit geldt ook voor de kosten van de elektrische auto, die daardoor waarschijnlijk nog steeds goedkoper blijft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze. De waterstofauto brengt meer CO2-uitstoot met zich mee en verbruikt ook meer grondstoffen dan de elektrische auto. Als laatste eindigt de benzineauto.

Klimaat

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70.000 gereden kilometers.

Overigens rijdt een elektrische auto nog niet CO2-neutraal. Bij de productie van elektriciteit komt 370 gram per kilowattuur vrij. Deze uitstoot vermindert de komende jaren snel nu er steeds meer groene stroom op de markt komt. Hierdoor zijn elektrische auto’s in 2030 al vanaf 40.000 kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft 19 nieuwe wijken aangewezen als proeftuin aardgasvrije wijken. Bij 3 wijken is Enpuls Warmte Infra betrokken. Het gaat om wijken in Deventer, Roermond en ’s-Hertogenbosch. Het doel is om per gemeente ongeveer 500 bestaande woningen op termijn aardgasvrij of aardgasvrij-ready.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit
Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken

Enpuls heeft in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een praktisch proces en ondersteunende middelen ontwikkeld voor een collectieve wijkaanpak: de Slimme Wijken Aanpak. Daarin staat een stap-voor-stap benadering met isolatiemaatregelen centraal. De Slimme Wijken Aanpak wordt kosteloos aangeboden aan gemeenten en hun energieloketten.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht

De gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk onderzoek te doen naar de geschiktheid van de ondergrond van het centrum voor de ontwikkeling van een grootschalig duurzaam warmtenet.

171006 2880
Persbericht
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?
Maurijn 1.jpg
Blog
Wat vindt één van de bedenkers van Koffiedik er zelf van?
Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur