Drie voertuigen

In het onderzoek zijn voor het eerst in Nederland drie typen personenauto’s vergeleken: een benzineauto (Volkswagen Golf), een elektrische auto (Volkswagen e-Golf) en een waterstofauto (Toyota Mirai). Gekeken is naar invloed van de auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik.

Ook zijn prognoses gemaakt voor 2030. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment. Bij andere segmenten zijn dezelfde resultaten te verwachten.

Kosten

In het onderzoek ligt de focus op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185.000 kilometer. De totale kosten - zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering - zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee. Dit komt met name door de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten.

De komende jaren dalen deze kosten weliswaar sterk, maar dit geldt ook voor de kosten van de elektrische auto, die daardoor waarschijnlijk nog steeds goedkoper blijft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze. De waterstofauto brengt meer CO2-uitstoot met zich mee en verbruikt ook meer grondstoffen dan de elektrische auto. Als laatste eindigt de benzineauto.

Klimaat

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70.000 gereden kilometers.

Overigens rijdt een elektrische auto nog niet CO2-neutraal. Bij de productie van elektriciteit komt 370 gram per kilowattuur vrij. Deze uitstoot vermindert de komende jaren snel nu er steeds meer groene stroom op de markt komt. Hierdoor zijn elektrische auto’s in 2030 al vanaf 40.000 kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Energiek Nieuws week 30
Blog
Energiek Nieuws Week 30
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld

De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht
Energiek Nieuws Week 26 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 26
Energiek Nieuws Week 27 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 27
energieknieuws week 28
Blog
Energiek Nieuws Week 28
Energiek Nieuws week 29
Blog
Energiek Nieuws Week 29
Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Greenhouse
Persbericht
Tuinders in West-Brabant willen 100.000 ton CO2 per jaar besparen
Header Nieuws
Blog
Energiek Nieuws Week #21

Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over de energietransitie voor je. Een greep uit het nieuws van Week #21.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter
Enusual sessie
Trend
Enusual