Drie voertuigen

In het onderzoek zijn voor het eerst in Nederland drie typen personenauto’s vergeleken: een benzineauto (Volkswagen Golf), een elektrische auto (Volkswagen e-Golf) en een waterstofauto (Toyota Mirai). Gekeken is naar invloed van de auto’s op het klimaat, het gebruik van grondstoffen en de kosten van productie, aanschaf en gebruik.

Ook zijn prognoses gemaakt voor 2030. Uit deze levenscyclusanalyse (LCA) komt de elektrische auto als winnaar naar voren. Het onderzoek gaat over auto’s in het middensegment. Bij andere segmenten zijn dezelfde resultaten te verwachten.

Kosten

In het onderzoek ligt de focus op particuliere auto’s, met een gemiddelde levensduur van 185.000 kilometer. De totale kosten - zoals aanschaf, brandstof, onderhoud, reparaties en verzekering - zijn bij de waterstofauto twee keer zo hoog als bij de andere twee. Dit komt met name door de hoge aanschafprijs en de hoge brandstofkosten.

De komende jaren dalen deze kosten weliswaar sterk, maar dit geldt ook voor de kosten van de elektrische auto, die daardoor waarschijnlijk nog steeds goedkoper blijft. Ook voor het klimaat is de elektrische auto de beste keuze. De waterstofauto brengt meer CO2-uitstoot met zich mee en verbruikt ook meer grondstoffen dan de elektrische auto. Als laatste eindigt de benzineauto.

Klimaat

Het produceren van een benzineauto is weliswaar het minst belastend voor het klimaat, maar in het gebruik is de elektrische auto veel schoner. Het omslagpunt tussen benzine en elektrisch ligt bij 70.000 gereden kilometers.

Overigens rijdt een elektrische auto nog niet CO2-neutraal. Bij de productie van elektriciteit komt 370 gram per kilowattuur vrij. Deze uitstoot vermindert de komende jaren snel nu er steeds meer groene stroom op de markt komt. Hierdoor zijn elektrische auto’s in 2030 al vanaf 40.000 kilometer beter voor het klimaat dan benzineauto’s.

Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Neem maatschappelijke waarde wind- en zonneprojecten mee in de Regionale Energiestrategie

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Toch wordt in de Regionale Energiestrategieën flink ingezet op zonneprojecten. Om te zorgen voor een haalbare en betaalbare energietransitie, bepleit Enpuls dat de energieregio’s zoeken naar de juiste balans tussen wind en zon.

Webinar: maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Samen met Kalavasta en Berenschot organiseert Enpuls de webinar: Maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land. Hierin bespreken we uitgebreid het onderzoek en we bespreken wat de uitkomsten betekenen voor beleid en de regionale energiestrategieën.

Laadpalen VVE Laadloket
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Peakshaving Soltroenergy
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Maankwartier Centrale
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

200203 4145
Podcast: Lang leve de hybride warmtepomp
Groene Auto
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Man elektrisch laden
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Wind en zon in de Regionale Energiestrategie
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden
Optimalisatie laadnetwerk nodig
Laadpaal Zomerblog1
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Personenvervoer elektrisch laden
Heel Nederland elektrisch