Inzet van restwarmte en CO2 belangrijk voor klimaatneutrale glastuinbouw

Het gezamenlijke project - Osiris - heeft als doel om een CO2-reductie te realiseren van ruim 100.000 ton CO2 per jaar. Dit is te vergelijken met de jaarlijkse CO2-uitstoot van ruim 31.000 huishoudens. Een belangrijke mijlpaal voor de tuinders op hun weg naar een klimaatneutrale glastuinbouw. Om dit te bereiken, hebben de partners een passende SDE++ regeling van de overheid nodig. Deze regeling moet investeerders helpen het verschil tussen prijzen voor fossiele brandstoffen en duurzame alternatieven op te heffen.

Reststromen hergebruiken

ln de moderne afvalenergiecentrale ReEnergy zet SUEZ jaarlijks 360.000 ton niet-recyclebaar afval om in energie en grondstoffen. Maar dit kan nog beter. De reststromen zoals restwarmte en CO2, kunnen goed worden benut in de glastuinbouw in de regio.

Bij de teelt van groente, fruit en sierplanten in het glastuinbouwgebied Energie Cluster Steenbergen en Nieuw Prinsenland - een coöperatie van glastuinbouwondernemers in Dinteloord - wordt nu nog aardgas gebruikt. De warmte en CO2 die hiermee worden geproduceerd, kunnen ook door SUEZ ReEnergy worden geleverd, zodat deze reststromen op een goede manier kunnen worden hergebruikt.

'We verminderen het aardgasverbruik met 100 miljoen m3'

'Als tuinders delen wij de ambitie uit het Tuinbouwakkoord om tegen 2040 een klimaatneutrale glastuinbouw te realiseren. Onze samenwerking met Enpuls Warmte Infra en SUEZ ReEnergy is een goed voorbeeld van systeemintegratie: het afval van de één, is grondstof voor de ander. Hiermee zijn we in staat om op korte termijn het jaarlijks aardgasverbruik met bijna 100 miljoen m3 te verminderen.'

'Deze ketensamenwerking levert ons een besparing op van 100.000 ton CO2 en 63.000 kilo stikstof per jaar in de gemeente Steenbergen', vertelt Ardie van Honk, adviseur verduurzaming namens Energie Cluster Steenbergen en Nieuw Prinsenland.

Huidige SDE++ regeling niet passend

Voor het afvangen van restwarmte en CO2, de aanleg van leidingen en de levering van energie aan de glastuinbouw is een investering van 100 miljoen euro nodig. Met het oog op de aanleg en het beheer van de leidingen die de warmte en CO2 naar de glastuinbouwgebieden transporteren, is SUEZ in overleg met netwerkbedrijf Enpuls Warmte Infra. Deze dochteronderneming van de Enexis Groep ontwikkelt en realiseert warmte infrastructuur.

De partners hebben voor het project de steun van de overheid nodig om het verschil tussen ‘fossiele’ kostprijzen en duurzame alternatieven op te heffen. Voor het dekken van dit verschil is de huidige SDE++ regeling namelijk niet passend, omdat hierin nog geen categorie is opgenomen voor de afvang van CO2 en levering van deze CO2 aan de glastuinbouw.

Een positieve impact op de energietransitie

'De projectpartners rekenen op de overheid om de subsidieregeling SDE++ 2021 wel passend te krijgen voor dit project. Hierbij is enige haast geboden, omdat de installatie van SUEZ ReEnergy in 2023 in groot onderhoud gaat', zegt Marc Das, directeur van SUEZ ReEnergy.

'Een investeringsbeslissing moet hierdoor uiterlijk eind 2021 worden genomen De reden hiervoor is dat de levertijd voor installatie-onderdelen - zoals warmtewisselaars en reactoren - een lange aanlooptijd hebben. Ondertussen starten we wel de vergunningsprocedures op.'

'Dit project sluit aan bij de plannen voor een regionaal warmtenet, dat deel uitmaakt van het beleidsplan Regionale Warmtestructuur van RES West-Brabant', vertelt Mark Bouw, manager Warmte Infra bij Enpuls. 'Dit project maakt het dus mogelijk om een aanzienlijke positieve impact op de energietransitie in de provincie te realiseren.'

Meer weten over warmte infra?

Ben je benieuwd naar de visie van Enpuls op warmte infra? Of wil je meer lezen over projecten, samenwerkingsverbanden en learnings? Lees dan alles over wat we op dat vlak doen.

Energiek Nieuws week 30
Energiek Nieuws Week 30

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #30.

Wijkie E Earn
Wijkie en EARN-E

Vier inzichten & randvoorwaarden voor een succesvol warmtenet

Een warmtenet realiseren? Check vooraf deze lessons learned van ervaringsdeskundigen en vergroot de kans op succes!

Groeneauto
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Energiek Nieuws Week 26 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 26

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #26.

Energiek Nieuws Week 27 Nieuws Week
Energiek Nieuws Week 27

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #27.

Denmark New Energy Li
Collectieve warmte op z'n Deens

De Denen zijn al mijlenver als het gaat om duurzaam verwarmen. Hoe ze dat doen? Lees het in dit interview.

Overview Winnaars
Winnaars Enpuls Challenge onthuld

De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.

energieknieuws week 28
Energiek Nieuws Week 28

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #28.

Energiek Nieuws week 29
Energiek Nieuws Week 29

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #29.

Header Nieuws
Energiek Nieuws Week #21

Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over de energietransitie voor je. Een greep uit het nieuws van Week #21.

Energiebesparing
Zet energiebesparing op 1

'Zet in op isoleren, iedereen in de wachtstand levert sowieso geen versnelling op. Lees meer over individuele energiebesparing.

warmtenet - 2 buizen plus mensen.jpg
Whitepaper Vaart maken met warmtenetten

Redenen om te kiezen voor collectieve warmtenetten in de gebouwde omgeving. Lees onze beschouwing in de whitepaper.

Sudoku Energietransitie Li
De sudoku van de energietransitie

Je eigen woning verduurzamen? Maak een plan, doe het stap voor stap en kies jouw logische moment. Dát is de belangrijkste boodschap van Felix en Lars. Zij ontwikkelden de 80-60-40 graden aanpak.

Vrachtwagen op weg
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer