Aanleiding

In grote delen van Nederland is sprake van transportschaarste: de vraag naar transportcapaciteit op het elektriciteitsnet is dan groter dan de beschikbare netcapaciteit. De oorzaak ligt vaak bij het grote aantal zonneparken dat aangesloten wil worden. Enpuls heeft met een nieuw praktijkonderzoek gekeken in welke mate peakshaving een oplossing kan zijn voor deze schaarste. Bij peakshaving worden pieken in de opwek van duurzame elektriciteit niet teruggeleverd aan het net, maar opgeslagen in een batterij. Het doel van het project was om praktijkervaring op te doen met dit concept en te onderzoeken welke factoren belangrijk zijn bij het vinden van een haalbaar verdienmodel voor peakshaving.

Resultaten

De pilot vond plaatst op Zonnepark Altweerterheide in Limburg, eigendom van coöperatie WeertEnergie, en duurde van 1 april tot 1 september. Bij dit zonnepark stond al een batterij van 600kWh, die normaal gesproken ten behoeve van landelijk netbeheerder TenneT ingezet wordt om de frequentie van het net te stabiliseren (zogeheten frequency containment reserve, of FCR). Het zonnepark heeft een vermogen van circa 1.400 kW. Dankzij de opslag in de batterij, kon de aansluiting van het zonnepark met succes verkleind worden tot 900 kW. Op basis van de projectdata is te verwachten dat een aansluiting van 700 kW, ofwel 50 procent van het vermogen van het zonnepark, zonder probleem haalbaar is. Andersom is het ook mogelijk om 67 procent meer zonnepanelen te installeren op de bestaande aansluiting. In potentie kan peakshaving dus zorgen voor een veel efficiënter netgebruik. Er passen zo meer zonnepanelen in het bestaande net en zonneprojecten hoeven daardoor minder vaak te wachten op netuitbreidingen.

Andere SDE-subsidie noodzakelijk

De resultaten van de pilot tonen het enorme potentieel van peakshaving. Maar de inzet van batterijen in het elektriciteitsnet blijft nu vaak beperkt tot FCR. Terwijl het energiesysteem van de toekomst energieopslag en andere vormen van flexibiliteit wel hard nodig heeft. Het is dan ook belangrijk dat er verdienmodellen ontstaan voor de toepassing van peakshaving. Enpuls pleit daarom voor een SDE-subsidie voor uitgestelde levering of een andere prikkel die ontwikkelaars van zonneparken stimuleert om hun aansluiting op het elektriciteitsnet te verkleinen, of die het efficiënt gebruik van het net aanmoedigen.

flexibel
Alexander Savelkoul Manager Transitie Energiesysteem
“De duurzame energie revolutie is niet meer te stoppen. Dit is de tijd om samen kansen te grijpen!”
Zon windmolens
Persbericht
Neem maatschappelijke waarde wind- en zonneprojecten mee in de Regionale Energiestrategie

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Toch wordt in de Regionale Energiestrategieën flink ingezet op zonneprojecten. Om te zorgen voor een haalbare en betaalbare energietransitie, bepleit Enpuls dat de energieregio’s zoeken naar de juiste balans tussen wind en zon.

Windmolens zonsondergang
Webinar
Webinar: maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Samen met Kalavasta en Berenschot organiseert Enpuls de webinar: Maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land. Hierin bespreken we uitgebreid het onderzoek en we bespreken wat de uitkomsten betekenen voor beleid en de regionale energiestrategieën.

171006 2870
Podcast
Wind en zon in de Regionale Energiestrategie
Maankwartier Centrale
Persbericht
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.

Wereldkaart Landingspagin
Trend
TrendPuls 5 - De energietransitie wereldwijd

Trendpuls #5 gaat over onze nieuwe energie. In het online magazine nemen we je mee in de energietransitie in Japan, Nigeria, Zweden, China en Hawai’i.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Achtergrondfoto
Persbericht
Eerste fase aanleg Slim Warmtenet Zandweerd van start
Slimme wijken presentatie
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken

Enpuls heeft in samenwerking met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een praktisch proces en ondersteunende middelen ontwikkeld voor een collectieve wijkaanpak: de Slimme Wijken Aanpak. Daarin staat een stap-voor-stap benadering met isolatiemaatregelen centraal. De Slimme Wijken Aanpak wordt kosteloos aangeboden aan gemeenten en hun energieloketten.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht

De gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk onderzoek te doen naar de geschiktheid van de ondergrond van het centrum voor de ontwikkeling van een grootschalig duurzaam warmtenet.

Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld

De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.

Mijnwatercentrumleiding
Blog
Aannemers staan klaar voor aanleg warmtenetten
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Achtergrondfoto
Persbericht
Eerste fase aanleg Slim Warmtenet Zandweerd van start

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Mijnwatercentrumleiding
Blog
Aannemers staan klaar voor aanleg warmtenetten
Maurijn 1.jpg
Blog
Wat vindt één van de bedenkers van Koffiedik er zelf van?
Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?