Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.
In grote delen van Nederland is sprake van transportschaarste: de vraag naar transportcapaciteit op het elektriciteitsnet is dan groter dan de beschikbare netcapaciteit. De oorzaak ligt vaak bij het grote aantal zonneparken dat aangesloten wil worden. Enpuls heeft met een nieuw praktijkonderzoek gekeken in welke mate peakshaving een oplossing kan zijn voor deze schaarste. Bij peakshaving worden pieken in de opwek van duurzame elektriciteit niet teruggeleverd aan het net, maar opgeslagen in een batterij. Het doel van het project was om praktijkervaring op te doen met dit concept en te onderzoeken welke factoren belangrijk zijn bij het vinden van een haalbaar verdienmodel voor peakshaving.
De pilot vond plaatst op Zonnepark Altweerterheide in Limburg, eigendom van coöperatie WeertEnergie, en duurde van 1 april tot 1 september. Bij dit zonnepark stond al een batterij van 600kWh, die normaal gesproken ten behoeve van landelijk netbeheerder TenneT ingezet wordt om de frequentie van het net te stabiliseren (zogeheten frequency containment reserve, of FCR). Het zonnepark heeft een vermogen van circa 1.400 kW. Dankzij de opslag in de batterij, kon de aansluiting van het zonnepark met succes verkleind worden tot 900 kW. Op basis van de projectdata is te verwachten dat een aansluiting van 700 kW, ofwel 50 procent van het vermogen van het zonnepark, zonder probleem haalbaar is. Andersom is het ook mogelijk om 67 procent meer zonnepanelen te installeren op de bestaande aansluiting. In potentie kan peakshaving dus zorgen voor een veel efficiënter netgebruik. Er passen zo meer zonnepanelen in het bestaande net en zonneprojecten hoeven daardoor minder vaak te wachten op netuitbreidingen.
De resultaten van de pilot tonen het enorme potentieel van peakshaving. Maar de inzet van batterijen in het elektriciteitsnet blijft nu vaak beperkt tot FCR. Terwijl het energiesysteem van de toekomst energieopslag en andere vormen van flexibiliteit wel hard nodig heeft. Het is dan ook belangrijk dat er verdienmodellen ontstaan voor de toepassing van peakshaving. Enpuls pleit daarom voor een SDE-subsidie voor uitgestelde levering of een andere prikkel die ontwikkelaars van zonneparken stimuleert om hun aansluiting op het elektriciteitsnet te verkleinen, of die het efficiënt gebruik van het net aanmoedigen.
Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.
Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.
Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.
Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.
Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!
De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.
Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?
Toekomstbeeld van de Universiteit van Wageningen: in 2120 zwemmen dolfijnen in de Noordzee en eten we mosselen gekweekt op windmolens in zee. Lees alles over de toekomst.
'Zet in op isoleren, iedereen in de wachtstand levert sowieso geen versnelling op. Lees meer over individuele energiebesparing.
Het concept: boeren dragen bij aan energietransitie. Beregenen Op Zon stimuleert het gebruik van een technische toepassing waarmee boeren zelf opgewekte zonne-energie direct kunnen gebruiken voor de installatie om het land mee te beregenen.
De gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk onderzoek te doen naar de geschiktheid van de ondergrond van het centrum voor de ontwikkeling van een grootschalig duurzaam warmtenet.
We zien veel kansen om waterstof als energiedrager te gebruiken. Maar de vraag is hoe toepasbaar waterstof al is.
Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.