Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we op?

Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we op?

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we verduurzamen. Ook het goederenvervoer moet groener. Maar hoe? De sector lijkt nog niet snel genoeg te bewegen. Waarom niet? En welke energieoplossingen zijn er nodig om de transitie te laten slagen?

Onze visie op duurzaam goederenvervoer

Hoewel de uitdagingen bij goederenvervoerders groot zijn, is het noodzakelijk om grote stappen te zetten. Het doel: zorgen voor duurzame oplossingen in de logistieke sector. Dat wil zeggen batterij-elektrisch vervoer en een bijpassende infrastructuur. Versneld overstappen naar zero-emissiebestel- en vrachtauto’s kan alleen als we het bijbehorende energiesysteem effectief organiseren. Voor Enpuls reden om hier serieus aandacht voor te vragen. Lees onze beknopte visie ->

Whitepaper Goederenvervoer

In onze whitepaper lees je onze uitgebreide verkenning van de energievraagstukken voor goederenvervoer. We belichten technische mogelijkheden, logistieke vraagstukken en verantwoordelijkheden. Eenvoudig wordt de transitie niet. Maar met een goede samenwerking kan de sector goederenvervoer forse stappen maken.

We delen onze visie en de uitgebreide onderbouwing daarbij. Wat zien we gebeuren in de maatschappij, markt en op de weg? En hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat we nu echt stappen gaan maken?


Benieuwd naar de antwoorden? Download de whitepaper. 

Podcast: Goederenvervoer

In de podcast Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we op? gaat manager transitie Willem Alting Siberg in gesprek met Jan Wouters, directeur AutomotiveNL. Ze spreken over de mogelijkheden voor het elektrificeren van de wagenparken. En ze verkennen de redenen voor de terughoudendheid bij vrachtvervoerders en lokale bezorgdiensten. In een korte reportage vertelt bezorger PicNic over elektrische bestelbussen. En hoe zij het mogelijk maken om exclusief met elektrische auto's te bezorgen.

Deze podcast is de eerste uit de podcastserie Nieuwe Energie die we in samenwerking met BNR maken. Luister nu ->

'Goederenvervoer loopt 5 jaar achter'

Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren. ‘Het is net als met elektrische personenauto’s. Vijf jaar geleden zag je ze nauwelijks, nu zijn er al meer dan honderd modellen aangekondigd.’ Dat zegt Willem Alting Siberg van Enpuls in de podcastserie Nieuwe Energie. 

Blog: De toekomst van zwaar goederenvervoer

‘Met personenvervoer zitten we aardig op de juiste route. Wat betreft goederenvervoer hebben we nog een langere weg te gaan’, blogt Willem Alting Siberg. ‘Al kijk ik liever naar de kortere termijn.' Het is duidelijk, er moet iets gebeuren in het goederenvervoer. Elektrificeren is de beste oplossing. Maar hoe zorg je ervoor de sector in beweging komt? 

Leaflet Goederenvervoer

Volledig elektrisch goederenvervoer. Een utopie of een realistisch toekomstbeeld?
Wij onderzochten wat er nodig is om de branche in beweging te krijgen. Dat leverde mooie inzichten op. We schreven er een uitgebreide whitepaper over, maar we hebben het hele verhaal ook samengevat. Lees de samenvatting op het leaflet >

Aandeel goederenvervoer op de totale CO2-uitstoot
Percentage elektrisch goederenvervoer
Efficiëntie verbrandingsmotor vs batterij-elektrisch

Nieuwsbrief inschrijven