Slim energie opslaan met gebruikte batterijen

Slim energie opslaan met gebruikte batterijen

De batterij van een elektrisch voertuig gaat gemiddeld zo'n vijf jaar mee. Maar daarna is hij nog lang niet 'op'. Zo'n batterij heeft nog 80 tot 90 procent van de originele capaciteit. Daardoor kan hij worden gebruikt om energie op te slaan. De start-up Time Shift haalt nieuwe energie uit gebruikte batterijen. Oprichter Casper Scheltinga vertelt over deze succesvolle propositie.

Februari 2020

Enpuls en de megabatterij

Op het terrein van Enpuls staat een grote oude vrachtcontainer. In die container zit een megabatterij. Bij Enpuls gebruiken we die megabatterij om energie te leveren aan de vijf laadpalen voor elektrische auto's die op het terrein staan.

Wanneer veel mensen tegelijk willen laden, vangt de batterij deze pieken in de vraag naar stroom op. De batterij levert dan energie aan de laadpalen, waardoor Enpuls uit de voeten kan met een veel kleinere aansluiting op het net dan nodig zou zijn als we die batterij niet hadden. De batterij is zo een extra energiebron.

Leerzaam eerste project

De batterij en de apparatuur in de container zijn geleverd door het jonge bedrijf Time Shift uit Arnhem. Oprichter en directeur Casper Scheltinga vertelt hoe het bedrijf is ontstaan. "Eind 2016 heb ik met mijn broer Wietse het bedrijf opgericht. Ons eerste project was een technisch onderzoeksproject. Aan het einde van dat project hebben we een kleine tweedehands batterij geleverd voor een laadpaal. Helaas begaf die eerste batterij het al na een maand. Jammer, maar voor ons bijzonder leerzaam.

Sindsdien volgen we van elke batterij uiterst nauwkeurig hoe die het doet en hebben we een manier gevonden om te voorspellen wanneer een batterij het gaat begeven. De nieuwe batterij die we daarna hebben geplaatst, doet het na twee jaar nog prima."

Levensduur nauwkeurig voorspellen

Na dit eerste project is Time Shift vier (thuis)batterijsystemen gaan leveren voor verschillende klanten. Vanaf 2018 gaat het echt hard. "We hebben toen het eerste contract getekend met een grote autofabrikant voor een aantal krachtige gebruikte batterijen. Ook is een systeem ontwikkeld waar de landelijke netbeheerder gebruik van maakt.

In 2019 hebben we acht batterijsystemen ontwikkeld, allemaal in containers, waaronder die voor Enpuls. Doordat we nu enorm veel kennis van de werking van batterijen hebben opgedaan, kunnen we voor klanten vrij nauwkeurig inschatten hoe lang zo'n batterij mee zal gaan."

Samen het afvalprobleem oplossen

Wanneer ook de gebruikte batterij aan het eind van zijn leven is, kan het systeem - de container, omvormer en alle elektronica - nog een tijd mee met een andere gebruikte batterij. "Een batterijsysteem is niet goedkoop. Het is dan ook best lastig om potentiële klanten ervan te overtuigen dat ze de investering kunnen terugverdienen. Toch heeft het bedrijf al bij flink wat klanten vertrouwen gewekt. "Mensen zien steeds meer onze waarde en willen samen met ons het afvalprobleem deels oplossen.

Natuurlijk stellen we het nog uit: de batterijen bereiken nu eenmaal ooit echt het einde van hun levensduur. Maar we hebben er absoluut geloof in dat de recyclingmarkt binnen een aantal jaren de oplossing heeft om batterijen goed te recyclen. Sommige bedrijven waar we mee werken, kunnen al 95 procent van de materialen in batterijen hergebruiken."

Markt elektrisch rijden gaat hard

Het werk dat de start-up doet is bepaald niet simpel, maar de oprichters hebben vanaf het begin heel erg geloofd in de mogelijkheden. "Het is zo zonde om grondstoffen te vernietigen en er komen steeds meer elektrische voertuigen. Het gaat harder dan de meeste mensen denken: niet alleen de buurman heeft een elektrische auto, hele bedrijven gaan over op een elektrisch wagenpark en er zijn al steden die al hun taxi's elektrisch laten rijden."

Meer dan een oude container

Casper Scheltinga is enthousiast over de samenwerking met Enpuls. "Ze hebben het aangedurfd de batterij aan te schaffen zonder vooraf precies te weten hoe ze hem het best konden inzetten. Daar hebben wij goed bij kunnen helpen. Een aantal mensen bij Enpuls is nu bezig andere toepassingen voor de megabatterij te bedenken naast het opvangen van pieken bij elektrisch laden. Zo zou je kunnen bijladen op het moment dat de stroomprijs laag is.Nu gebeurt dat nog systematisch op vaste tijden in de nacht.

Enpuls heeft ook interesse getoond in een scherm waarop de mensen en klanten die hen bezoeken precies de prestaties van de batterij kunnen zien. Wel zo leuk dat er dan meer te zien is dan alleen een oude container. "

 

Nieuwsbrief inschrijven