In hoeverre zijn mensen bereid een warmtepomp aan te schaffen?

In hoeverre zijn mensen bereid een warmtepomp aan te schaffen?

De hybride warmtepomp heeft cruciale rol in energietransitie. Veel huizen kunnen nú al over op een hybride warmtepomp. Maar het gebeurt nog weinig. Hoe zit het met de adoptie door woningeigenaren? Welke drempels ervaren zij, hoe willen zij de overstap naar de hybride warmtepomp maken, hoe kunnen woningeigenaren worden verleid, en wat is een goed moment? Daar heeft Enpuls, in samenwerking met Muzus, uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Wat doen mensen als hun ketel het plots begeeft?

In totaal zijn 30 woningeigenaren geïnterviewd door heel Nederland. De inzichten die dit onderzoek hebben opgeleverd, delen we in een serie blogs. In deze blog van Yvonne Boerakker kom je meer te weten over wat mensen doen als de cv-ketel het plotseling begeeft.

Je herkent het misschien wel…  het is een koude vrijdagavond in september en je denkt ‘laten we toch maar weer eens de verwarming aan doen’. Maar dan kom je tot de ontdekking dat er iets mis is met de cv-ketel: wat doe je dan? Je belt met spoed een monteur en zorgt dat je zo snel mogelijk weer in de warmte zit!

'Hij moet wel echt goed kapot zijn, want anders laat ik hem repareren.' - woningeigenaar

Uit ons onderzoek blijkt dat 27% van de cv-ketels afgelopen drie jaar ongepland zijn vervangen. Als de cv-ketel niet meer gerepareerd kan worden, besluiten veel woningeigenaren, logischerwijs, een nieuwe cv-ketel te laten installeren. Veel installateurs adviseren dat ook. Een installateur gaf aan: 'Het allerbelangrijkste is dat we de klant zo snel mogelijk uit de kou willen hebben. Dat staat bij de monteur voorop. Mensen moeten wel geïnformeerd worden over de mogelijkheden die ze hebben.'

Niet bewust van duurzame mogelijkheden
Wanneer de cv-ketel niet meer gerepareerd kan worden, is de woningeigenaar zich vaak niet bewust van alternatieve duurzame verwarmingsmogelijkheden. Daarbij is de urgentie hoog! Er moet eerst warmte zijn in huis. Dit resulteert in de meeste gevallen in het installeren van een nieuwe cv-ketel, want dat is bekend voor zowel de woningeigenaar als de installateur én is het gemakkelijkst om te vervangen. En het is vaak de goedkoopste optie. Woningeigenaren gebruiken veelal het argument dat een nieuwe ketel weer 15 jaar mee gaat en dat Nederland dan toch nog niet afgesloten is van het aardgas.

'We hebben er een investering voor over, maar het moet ook betaalbaar zijn. Ik ga er zeker niet al mijn spaargeld in stoppen. Het moet me wel het comfort opleveren dat ik had, of het moet beter worden.' - woningeigenaar

Onderhoud logisch moment voor bewustwording
Idealiter maak je woningeigenaren al voordat de cv-ketel kapot gaat bewust van hun opties. Op die manier komt de woningeigenaar terecht in de klantreis van een geplande vervanging; woningeigenaren gaan vooraf nadenken over wat ze willen als hun ketel aan vervanging toe is. Er komt dus een plan, ook al is het exacte moment van de vervanging niet vastgelegd. Een geschikt moment om bewustwording te creëren is tijdens een onderhoudsbeurt van de huidige cv-ketel. Een groot percentage van de woningeigenaren (58%) heeft namelijk een servicecontract en dus op regelmatige basis contact met een installateur over de status van hun cv-ketel.

'Ze komen dan controleren en je hebt geen onderhoudskosten. Ik heb een keer meegemaakt dat de ketel het niet deed op eerste Kerstdag. Dan komen ze gelijk en ik hoefde alleen de materiaalkosten te betalen. Het geeft me een veilig gevoel.' - woningeigenaar

Tijdelijke ketel als tussenoplossing
Maar advies geven tijdens de onderhoudsbeurt gebeurt op dit moment vrijwel niet. En bij een ongeplande vervanging is de urgentie hiervoor te hoog. Het aanbieden van een tijdelijke ketel bij een ongeplande vervanging zou een uitkomst zijn, zodat er tijd gewonnen wordt om een plan te maken voor een nieuw systeem. Daarmee creëer je toch weer ruimte voor het overwegen van alternatieven, eigenlijk een 'geplande vervanging' dus. Alleen niet aan het einde van de levensduur van de ketel, maar aan het einde van de lease-periode. 

Installateur heeft een cruciale rol
Opnieuw blijkt hier dat de installateur een cruciale rol heeft: zonder een overtuigde installateur die vervanging aankaart voordat het urgent is, komt de hybride warmtepomp er echt niet. Woningeigenaren gaan af op het advies en de expertise van de monteur die ze kennen. Met die professionals hebben we nu dan ook intensief contact. We gaan hier grote stappen maken! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief inschrijven