Hoe gewild is de warmtepomp?

Hoe gewild is de warmtepomp?

Honderd mensen, honderd overtuigingen. Hoe zorgt een installateur, woningcorporatie of gemeente ervoor dat mensen kiezen voor een warmtepomp. Een klantreis biedt inzicht. En geeft houvast. 

Hoe gewild is een warmtepomp?

Verstoot de warmtepomp de cv-ketel van de troon binnen nu en tien jaar? Aan de technische mogelijkheden zal het niet liggen. Er zijn nu al warmtepompen die de complete warmtevoorziening van een huis regelen. Of in hybride vorm. In combinatie met de cv-ketel. Toch is de warmtepomp minder populair bij huiseigenaren dan we graag zouden willen. Hoe komt dat?

Enpuls onderzocht dat met de bureaus Motivaction en Muzus. Het doel van het onderzoek is om professionele partijen - gemeenten, woningbouwcorporaties en installateurs - handvatten te geven voor hun dienstverlening naar consumenten. Met de inzichten en gebruik van een handige tool sluiten toepassingen van warmtepompen beter aan bij de verwachtingen van de klant.

Verschillende momenten
Om te weten waarom mensen bepaalde keuzes maken voor een nieuw warmtesysteem, is het belangrijk om te weten wanneer mensen die keuzes maken. Wij zagen 4 momenten waarop de keuze voor cv-ketel of een (hybride) warmtepomp gemaakt wordt. In de meeste gevallen, 38%, is die keuze gepland. Een bewoner denkt na over het verduurzamen van de woning. En overweegt allerlei maatregelen. Zo ook de aanpassing van de centrale verwarming.

Kapot en nu?
Bijna iedereen heeft weleens problemen gehad met de cv-ketel. Vaak kan de ketel gerepareerd worden. Maar er komt een moment dat de ketel echt niet meer werkt. Ongepland moet een huiseigenaar dan overwegen hoe zij de kapotte ketel gaan vervangen. Kiest zo iemand voor de vertrouwde cv-ketel? Of verkent hij/zij ook andere mogelijkheden? Meer dan een kwart van de eigenaren komt in die situatie terecht.

Nieuw huis, nieuwe oplossing
Een verbouwing of verhuizing zou ook een logisch keuzemoment kunnen zijn. Toch vervangt maar 14% van de eigenaren hun ketel als zij gaan verbouwen. En 8% doet dat bij een verhuizing. Wellicht hebben mensen dan al zoveel andere kosten, dat zij de cv-ketel maar even laten voor wat het is.

Hulp gevraagd
De verschillende situaties zorgen er ook voor dat mensen zich op andere manieren oriënteren. Bij een geplande vervanging zal de bewoner zelf al veel uitzoekwerk doen. Gaat de ketel kapot? Dan is er een korte lijn met de installateur. Het ligt voor de hand dat een eigenaar de professional met verstand van zaken om advies vraagt. Want er is al contact over de kapotte ketel. Kortom, in de hele klantreis van oriëntatie tot aankoop komt iemand in contact met diverse partijen. En ziet hij/zij verschillende mogelijkheden en producten. Al die momenten zijn van invloed op de uiteindelijk keuze.

Voor ieder wat wils
Ieder mens is anders. Ook dat heeft impact op de keuzes die iemand maakt. In het onderzoek zagen we 5 typen mensen.

#1 De Innovatieve individualist.
Een zelfstandige persoon, die vooruitstrevend is, maar ook kritisch. Hij/zij maakt weloverwogen keuzes. 42% van dit type mens is geïnteresseerd in een warmtepomp.

#2 De Idealistische voorloper heeft duurzaamheid als intrinsieke motivatie voor de aanschaf van een warmtepomp en is vooral geïnteresseerd in een totaaloplossing. Hybride is voor zo iemand geen optie.

#3 De Realistische afweger kijkt kritisch naar de kosten en financiële baten. Kun je besparen door voor een alternatieve warmtevoorziening te kiezen?

#4 De Dagelijkse wereldverbeteraar wil graag hulp bij het maken van keuzes. Hij/zij weet niet echt wat een warmtepomp is of doet. En is niet echt bezig met duurzame oplossingen voor de lange termijn. Een goed milieu begint bij jezelf. In het hier en nu.

#5 De Standvastige afwachter sluit het rijtje af. Lekker kritisch. En weinig kennis van en interesse in de warmtepomp. Hij/zij heeft niet veel vertrouwen in nieuwe oplossingen.

Niet over één nacht ijs
Het zal duidelijk zijn dat de keuze voor een warmtepomp geen eenvoudige keuze is. Er moet aan allerlei radertjes gedraaid worden om mensen in beweging te krijgen. Om meer inzicht te krijgen in alle situaties, momenten en persoonskenmerken, ontwikkelden we samen met Motivaction en Muzus de complete klantreis. Met alle onderzoeksresultaten daarin verwerkt. En met de handige tool is met een paar klikken te zien wat de kenmerken van de 5 klanttypes zijn.

Verken en ontdek
Ga direct aan de slag met de tool, zodat duidelijk wordt hoe je verwachtingen en behoeften kunt managen en sturen. Ontdek waar kansen en mogelijkheden liggen. Heb je nog vragen over het onderzoek, de klantreis of de tool? Laat het ons weten! We denken graag met je mee.

Nieuwsbrief inschrijven