Datum:13-08-2020
Mobiliteit Personenvervoer

1. Ontkoppel laaddiensten en infrastructuur

Het bedrijf dat de laadpaal plaatst, verdient geld met de verkoop van stroom. Een extra paal wordt pas geplaatst als het bedrijf er zeker van is dat er stroom wordt afgenomen. Op deze manier gaat de uitrol van het laadnetwerk te langzaam. Hier kan de overheid wat aan doen, door de infrastructuur los te koppelen van de diensten, net zoals bij de energiemarkt en de spoorwegen. Door de automobilist een vaste vergoeding in rekening te brengen voor het gebruik van de laadpaal wordt de laadinfrastructuur gefinancierd. Daarnaast betaald de automobilist de stroom aan de dienstverlenende partij. Zo kunnen we snel opschalen.

2. Geef de elektrische rijder keuzevrijheid

Echte keuzevrijheid is er niet voor een elektrische rijder. Er zijn te weinig publieke laadpalen en deze zijn ook nog eens van verschillende aanbieders met verschillende tarieven. De prijs wordt niet alleen bepaald door welke laadpaal je gebruikt, maar ook welke laadpas. De tarieven zijn niet transparant. En zelfs al heb je uitgevogeld wat voor jou de goedkoopste laadpaal is, dan is het maar te hopen dat deze nog vrij is als je hem nodig hebt. Om elektrische rijders keuzevrijheid te geven dient op elke laadpaal dezelfde dienst tegen hetzelfde tarief aangeboden te kunnen worden.

3. Slim laden

Nu nog bepaalt de aanbieder van de laadpaal welke slimme diensten je kunt gebruiken. De automobilist kan dus alleen op specifieke locaties terecht voor specifieke diensten. Zo loopt het ontwikkelen van nieuwe diensten vertraging op. Net als bij betaald parkeren-apps, zoals Parkmobile, moet het mogelijk zijn om elke laadpaal te gebruiken, met welke laaddienst je maar wilt. Die keuze kan je dan kenbaar maken via de laadpaal, de laadpas of de auto. Technisch is het allemaal mogelijk, maar na een mooie pilot ligt deze ontwikkeling stil. Dat is jammer en onnodig.

Laten we onze laadinfra zo inrichten dat iedereen (autorijders én aanbieders) er optimaal gebruik van kan maken. Dit levert nog mooiere perspectieven op voor de post-corona economie. In die economie en marktordening maakt het niet meer uit bij welke laadpaal je laadt: prijzen en (slimme) laaddiensten zijn overal hetzelfde.

Meer weten? Lees ons rapport over slimme laadpalen.

Zero Emissie laden
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Meld je aan voor de webinar op donderdag 8 oktober om 13:00!

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder

Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Recoy.png
Video
Je elektrische auto opladen op het juiste moment
Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer
Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes
Elektrisch Autodelen
Concept
Elektrisch autodelen
Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas

Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.