Datum:20-08-2020
Mobiliteit Personenvervoer

De exploitanten

Veel verschillende partijen willen een boterham verdienen aan de bezitter van de elektrische auto. Het begint met de exploitanten van laadpalen, de CPO’s. Die investeren vaak voor eigen rekening en risico in laadpunten. Daar staat tegenover dat zij – soms binnen de kaders van een vergunning of concessie – een eigen tarievenmodel mogen hanteren. Hierbij wordt gewerkt met prijzen per kWh, connectietarieven en bedragen per tijdseenheid om laadpaalkleven te ontmoedigen.

De serviceproviders

Vervolgens heb je de serviceproviders. Zij leveren de laadpassen waarmee je bij alle publieke laadpunten terecht kunt. De serviceproviders verrekenen de kosten van het laden tussen de elektrische rijder en de beheerder. Tot slot zijn er de aanbieders van slimme laaddiensten, zoals flexibel laden. Met deze diensten kun je als elektrische rijder geld verdienen, bijvoorbeeld door te laden op de momenten dat de stroom goedkoop is. De beschikbaarheid van deze diensten hangt af van de afspraken die ze maken met de beheerders. Het is dus steeds weer afwachten of een bepaalde dienst op het gekozen laadpunt beschikbaar is.

Maar één echte keuze

Voor de elektrische rijder is er een stapeling aan keuzes ontstaan: voor de laadpaal, de serviceprovider (lees: laadpas) en slimme laaddiensten. Een oneindige combinatie aan ogenschijnlijke keuzes. Maar er is feitelijk maar een echte keuze: die van de laadpas. Daarmee kan je overal terecht. Verder is de elektrische rijder afhankelijk van de producten van de CPO. Daar ligt het kernpunt van het probleem: iedereen wil iets van de elektrische rijder, maar de klant kan maar bij één marktpartij tegelijk klant zijn. Dat zorgt voor een woekering aan prijzen en onduidelijkheid voor de elektrische rijder. Als we elektrisch rijden willen stimuleren, moeten we hier hoognodig iets aan doen!

Zero Emissie laden
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Meld je aan voor de webinar op donderdag 8 oktober om 13:00!

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?
Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer
Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas

Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Boekje actieplanner
Download
Actieplanner elektrisch autodelen