Datum:19-07-2021
Goederenvervoer Mobiliteit

De komst van zware elektrische vrachtwagens die bijvoorbeeld supermarkten bevoorraden of in de bouw worden gebruikt, zet de landelijke laadinfrastructuur en benodigde elektriciteitsnetwerk van Enexis voor nieuwe uitdagingen. Enpuls is hier al langer mee bezig. In 2020 publiceerde het een visie op duurzaam goederenvervoer en werd een start gemaakt met het actieplan Logistiek Laden, oftewel Lola. Maar omdat elektrisch transport ten dele nog toekomstmuziek is, blijft verder onderzoek nodig. Recente studies tonen aan dat elektrisch vervoer flinke impact kan hebben op het elektriciteitsnetwerk, onze inzichten en oplossingen zorgen ervoor dat duurzame goederenvervoer mogelijk wordt.

Afstudeeronderzoek

Daarom kwam het goed van pas dat Nienke van der Werf, die aan de Universiteit Twente de Master Sustainable Energy Technology volgde, zich hier tijdens haar afstudeeronderzoek bij Enpuls op stortte. In haar inmiddels succesvol afgeronde scriptie onderzocht Nienke welke vraag de elektrificatie van zwaar transport aan het Nederlandse elektriciteitsnet stelt en welke technologieën voor hernieuwbare energie en energieopslag bij ‘Smart Truck Charching’ (STC) kunnen helpen om de netbelasting te beperken.

In de verschillende simulaties die ze hiertoe uitvoerde, keek de masterstudent ook naar zaken als niet-technische belemmeringen en de economische haalbaarheid. En bij dat laatste punt blijkt uiteindelijk de grootste uitdaging te zitten. Technisch is het uitrollen van SCT goed haalbaar met wind- en zonne-energie in combinatie met een elektrisch batterij. Toch concludeert Nienke dat slim laden voor vrachtwagens onder de huidige marktstructuren en inkoopprijzen momenteel nog niet kostenconcurrerend is.

Energiezekerheid is daarbij de belangrijkste beperking, zo blijkt uit het onderzoek. Ook andere belemmeringen komen in de scriptie aan bod: van overheidsbeleid dat flexibele energiesystemen als STC in de weg staat tot de te korte leaseconstructies voor benzinestations langs de snelwegen.

Het opladen van elektrische vrachtwagens combineren met andere services zoals de inzet van vaste batterijen en elektriciteit opgewekt door zonnepanelen heeft veel potentieel. Het kan het elektriciteitsnetwerk van Enexis mogelijk flink ontlasten en ook kostbare investeringen voorkomen. De studie van Nienke geeft waardevolle inzichten hierin om te komen tot oplossingsrichtingen zodat het energiesysteem in de toekomst geen belemmering vormt voor elektrisch vrachtvervoer, zegt Willem Alting Siberg, Manager Transitie Mobiliteit bij Enpuls.

Stapelen van services

In de aanbevelingen van haar onderzoek gaat Nienke onder meer in op de voordelen van het stapelen van services. “Juist omdat er zulke hoge kosten zijn, is het goed om te kijken hoe je een aansluiting optimaal kan benutten. Denk bijvoorbeeld aan een consortium van partijen die rond een bedrijventerrein samen een semi-publieke laadinstallatie bouwen. Dan kunnen ze vervolgens samen afspreken welke partij wanneer gaat afnemen en welke kosten daar dan aan verbonden zijn.”

Harm-Jan Idema, bij Enpuls consultant op het gebied van duurzame mobiliteit, begeleidde Nienke tijdens haar afstudeeronderzoek. Volgens Harm-Jan laten de resultaten zien dat er nog veel werk aan de winkel is.

“We hadden al een actieplan voor logistiek laden opgesteld, waarin we uiteenzetten hoe zo’n basisnetwerk van laadpunten eruit kan zien. Dat zijn we nu aan het uitwerken, en daarbij is dit onderzoek belangrijke input. Dat STC op dit moment nog niet opportuun blijkt, betekent daarbij dat we moeten kijken hoe we deze oplossing aantrekkelijker kunnen maken.”

Gemeenten, provincies, logistieke bedrijven en netbeheerders moeten vooral niet onderschatten welke uitdagingen er bij de elektrificatie van zwaar transport komen kijken, aldus Harm-Jan.

Meer weten

Wil je meer weten over het onderzoek? Of in gesprek over het actieplan laden logistiek? Neem contact op via info@enpuls.nl.

DAF Electric Albert Heijn 1
Podcast
Trucks aan de laadpaal
E Truck
Blog
De elektrische vrachtwagen is (eindelijk) in aantocht

Hij komt eraan, de elektrische vrachtwagen. Bij DAF Trucks in Eindhoven staan er zelfs al twee modellen in de showroom. Wel zien fabrikanten nog een aantal flinke uitdagingen voordat de e-truck z'n definitieve doorbraak beleeft. Hun grootste zorgen? Voldoende laadpalen.

Parkeerplaats Vrachtwagens
Blog
Eerst de laadpalen, dan de elektrische vrachtwagens

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan razendsnel. Op de Nederlandse wegen zijn dan ook steeds vaker elektrische personenauto’s te zien. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer. Het omslagpunt waarbij elektrische aandrijving in de transportsector de norm zal zijn, komt steeds meer in zicht.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Goederenvervoer Plattegrond
Blog
Maak haast met invoering zero emissie zones om klimaatdoelen te halen

Medio 2020 deed Enpuls uitgebreid onderzoek naar de invoering van zero emissie zones door gemeenten. Marieke van Amstel was als consultant verantwoordelijk voor het onderzoek. Een half jaar na dato maakt ze in deze blog de tussenbalans op.

Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”

CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden
Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Zero Emissie parkeerplaats
Podcast
Schone stadslogistiek
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder