Waar blijven de elektrische bestelbussen? Het verduurzamen van het goederenvervoer verloopt moeizaam. Uit onderzoek van Enpuls blijkt dat dit lang niet altijd komt door de beperkte actieradius of de hoge aanschafkosten. Enpuls ziet maar liefst dertien drempels, zoals het ontbreken van financiële prikkels, een moeizame besluitvorming binnen organisaties en angst om personeel kwijt te raken.

Het autoverkeer veroorzaakt 21% van de totale CO2-uitstoot, waarvan de helft afkomstig is van het goederenvervoer over de weg. Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch zijn. Hoe kunnen we bedrijven en hun medewerkers overhalen om elektrisch te gaan rijden? Om deze vraag te beantwoorden onderzocht Enpuls welke belemmeringen er zijn bij de aanschaf van elektrische bestelbussen.

Meer dan de actieradius

In 2019 telde Nederland 883.000 bestelbussen, waarvan 26% in de bouwsector. Enpuls interviewde de betrokkenen van tien bedrijven uit deze sector. Uit de gesprekken bleek dat alle wagenparkbeheerders de aanschaf van elektrische bussen overwegen, maar dat dertien (!) verschillende thema’s roet in het eten gooien. Het grootste struikelblok is zoals verwacht de beperkte actieradius. Dit vraagt planning om de e-bussen in het rijschema van de werknemers te passen. Ook zijn de totale kosten van de e-bus niet lager dan een dieselbus. Bedrijven zijn wel bezig met verduurzamen, maar hebben dus geen financiële prikkels om hun bestelauto te vervangen.

Lange baan

Ook het besluitvormingsproces is vaak een hindernis. Directies laten het opstellen van beleid meestal over aan de betrokkenen en dat zijn er nogal wat: het wagenparkbeheer, de operatie, de inkoop, de planning en de ondernemingsraad, om er maar een paar te noemen. Het gevolg is dat besluiten moeizaam tot stand komen en de invoering van e-bussen vaak op de lange baan belandt.

Bus met waarde

Bedrijven zijn bang dat mensen weg zullen lopen als zij hun traditionele bestelwagens moeten inruilen. Monteurs willen zoveel mogelijk spullen meenemen. Hun bussen zijn daardoor vaak maximaal beladen. Het totale laadgewicht van de e-bus is lager en dus kunnen ze minder vervoeren. Ook het opladen zorgt voor hoofdbrekens. Monteurs hebben thuis meestal geen laadpaal en willen hun bus vol met waardevolle spullen ook niet op de openbare weg zetten.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek werkt Enpuls aan oplossingen om de drempels voor elektrisch goederenvervoer te verlagen.

Wil je meer weten over onze inzichten? Download dan het volledige rapport Duurzaam goederenvervoer.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

171006 2880
Persbericht
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen
Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’

Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
afbeelding home - logo wit.jpg
Trend
Enpuls Challenge

Wie bedenkt dé oplossing voor nieuwe energie? Ga jij de uitdaging aan? Dien dan vanaf nu tot en met uiterlijk 30 april je product, dienst, instrument, organisatie of ander briljant concept in op één van de vier uitdagingen en maak kans op uitgebreide ondersteuning van Enpuls.

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken
Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers
Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof