Waar blijven de elektrische bestelbussen? Het verduurzamen van het goederenvervoer verloopt moeizaam. Uit onderzoek van Enpuls blijkt dat dit lang niet altijd komt door de beperkte actieradius of de hoge aanschafkosten. Enpuls ziet maar liefst dertien drempels, zoals het ontbreken van financiële prikkels, een moeizame besluitvorming binnen organisaties en angst om personeel kwijt te raken.

Het autoverkeer veroorzaakt 21% van de totale CO2-uitstoot, waarvan de helft afkomstig is van het goederenvervoer over de weg. Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch zijn. Hoe kunnen we bedrijven en hun medewerkers overhalen om elektrisch te gaan rijden? Om deze vraag te beantwoorden onderzocht Enpuls welke belemmeringen er zijn bij de aanschaf van elektrische bestelbussen.

Meer dan de actieradius

In 2019 telde Nederland 883.000 bestelbussen, waarvan 26% in de bouwsector. Enpuls interviewde de betrokkenen van tien bedrijven uit deze sector. Uit de gesprekken bleek dat alle wagenparkbeheerders de aanschaf van elektrische bussen overwegen, maar dat dertien (!) verschillende thema’s roet in het eten gooien. Het grootste struikelblok is zoals verwacht de beperkte actieradius. Dit vraagt planning om de e-bussen in het rijschema van de werknemers te passen. Ook zijn de totale kosten van de e-bus niet lager dan een dieselbus. Bedrijven zijn wel bezig met verduurzamen, maar hebben dus geen financiële prikkels om hun bestelauto te vervangen.

Lange baan

Ook het besluitvormingsproces is vaak een hindernis. Directies laten het opstellen van beleid meestal over aan de betrokkenen en dat zijn er nogal wat: het wagenparkbeheer, de operatie, de inkoop, de planning en de ondernemingsraad, om er maar een paar te noemen. Het gevolg is dat besluiten moeizaam tot stand komen en de invoering van e-bussen vaak op de lange baan belandt.

Bus met waarde

Bedrijven zijn bang dat mensen weg zullen lopen als zij hun traditionele bestelwagens moeten inruilen. Monteurs willen zoveel mogelijk spullen meenemen. Hun bussen zijn daardoor vaak maximaal beladen. Het totale laadgewicht van de e-bus is lager en dus kunnen ze minder vervoeren. Ook het opladen zorgt voor hoofdbrekens. Monteurs hebben thuis meestal geen laadpaal en willen hun bus vol met waardevolle spullen ook niet op de openbare weg zetten.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek werkt Enpuls aan oplossingen om de drempels voor elektrisch goederenvervoer te verlagen.

Wil je meer weten over onze inzichten? Download dan het volledige rapport Duurzaam goederenvervoer.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Enexis Group
Nieuwsbericht
Enexis Groep focust op kerntaken om energietransitie optimaal te realiseren
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

DAF Electric Albert Heijn 1
Podcast
Trucks aan de laadpaal
Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’
Smart Truck Charging
Blog
‘Werk aan de winkel om Smart Truck Charging haalbaar te maken’

Nederland stapt in hoog tempo over op elektrisch vervoer. Het aantal elektrisch personenauto’s op de Nederlandse wegen steeg vorig jaar met meer dan veertig procent naar rond de 300.000. En op het gebied van de aanschaf van elektrische bussen was Nederland in 2020 zelfs Europees koploper. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Peakshaving Soltroenergy
Persbericht
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving
Windmolens zonsondergang
Webinar
Webinar: maatschappelijke kosten/baten zon en wind op land
Parkeerplaats Vrachtwagens
Blog
Eerst de laadpalen, dan de elektrische vrachtwagens

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan razendsnel. Op de Nederlandse wegen zijn dan ook steeds vaker elektrische personenauto’s te zien. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer. Het omslagpunt waarbij elektrische aandrijving in de transportsector de norm zal zijn, komt steeds meer in zicht.

Shutterstock 1366579751
Visie
Een succesvolle start met collectieve wijkaanpak
Zero Emissie parkeerplaats
Podcast
Schone stadslogistiek
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie