Waar blijven de elektrische bestelbussen? Het verduurzamen van het goederenvervoer verloopt moeizaam. Uit onderzoek van Enpuls blijkt dat dit lang niet altijd komt door de beperkte actieradius of de hoge aanschafkosten. Enpuls ziet maar liefst dertien drempels, zoals het ontbreken van financiële prikkels, een moeizame besluitvorming binnen organisaties en angst om personeel kwijt te raken.

Het autoverkeer veroorzaakt 21% van de totale CO2-uitstoot, waarvan de helft afkomstig is van het goederenvervoer over de weg. Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten in 2030 alle verkochte nieuwe bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch zijn. Hoe kunnen we bedrijven en hun medewerkers overhalen om elektrisch te gaan rijden? Om deze vraag te beantwoorden onderzocht Enpuls welke belemmeringen er zijn bij de aanschaf van elektrische bestelbussen.

Meer dan de actieradius

In 2019 telde Nederland 883.000 bestelbussen, waarvan 26% in de bouwsector. Enpuls interviewde de betrokkenen van tien bedrijven uit deze sector. Uit de gesprekken bleek dat alle wagenparkbeheerders de aanschaf van elektrische bussen overwegen, maar dat dertien (!) verschillende thema’s roet in het eten gooien. Het grootste struikelblok is zoals verwacht de beperkte actieradius. Dit vraagt planning om de e-bussen in het rijschema van de werknemers te passen. Ook zijn de totale kosten van de e-bus niet lager dan een dieselbus. Bedrijven zijn wel bezig met verduurzamen, maar hebben dus geen financiële prikkels om hun bestelauto te vervangen.

Lange baan

Ook het besluitvormingsproces is vaak een hindernis. Directies laten het opstellen van beleid meestal over aan de betrokkenen en dat zijn er nogal wat: het wagenparkbeheer, de operatie, de inkoop, de planning en de ondernemingsraad, om er maar een paar te noemen. Het gevolg is dat besluiten moeizaam tot stand komen en de invoering van e-bussen vaak op de lange baan belandt.

Bus met waarde

Bedrijven zijn bang dat mensen weg zullen lopen als zij hun traditionele bestelwagens moeten inruilen. Monteurs willen zoveel mogelijk spullen meenemen. Hun bussen zijn daardoor vaak maximaal beladen. Het totale laadgewicht van de e-bus is lager en dus kunnen ze minder vervoeren. Ook het opladen zorgt voor hoofdbrekens. Monteurs hebben thuis meestal geen laadpaal en willen hun bus vol met waardevolle spullen ook niet op de openbare weg zetten.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek werkt Enpuls aan oplossingen om de drempels voor elektrisch goederenvervoer te verlagen.

Wil je meer weten over onze inzichten? Download dan het volledige rapport Duurzaam goederenvervoer.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Energiek Nieuws Week 26 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 26
Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld

De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht

De gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk onderzoek te doen naar de geschiktheid van de ondergrond van het centrum voor de ontwikkeling van een grootschalig duurzaam warmtenet.

Energiek Nieuws Week 24 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 24
Energiek Nieuws Week 25 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 25
Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Groen Gas
Visie
Groen gas: noodzakelijke energiedrager in de transitie

Wij zien groen gas als een zeer waardevolle en noodzakelijke energiedrager in de transitie naar een volledig duurzaam energiesysteem.

Zon windmolens
Visie
Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Header Nieuws
Blog
Energiek Nieuws Week #21

Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over de energietransitie voor je. Een greep uit het nieuws van Week #21.

Shutterstock 1695754435
Blog
Vier inzichten & randvoorwaarden voor een succesvol warmtenet
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer
Laden
Download
Charge Management of Vehicles at home
Elektrisch laden (1)
Blog
Alleen nog maar elektrisch goederenvervoer

Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren.