Datum:03-07-2020
Mobiliteit Goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch

Transporteurs en verladers kunnen flink bijdragen aan het halen van klimaatdoelen en het terugdringen van CO2 in ons land, stelt Marieke van Amstel. ‘Een kwart van de CO2-uitstoot van het verkeer is afkomstig van vrachtvervoer. Het blijkt ook dat de meeste transporten binnenslands blijven. Bijna driekwart van alle goederen op Nederlandse wegen worden in Nederland ingeladen en gelost. Al dat vrachtvervoer rijdt nu voornamelijk op diesel, benzine en voor een klein deel ook op aardgas.’

‘In de logistiek is de omslag naar duurzame mobiliteit al wel begonnen’, constateert Marieke. ‘Groen gas raakt steeds meer in trek en de verduurzaming van transport via waterstof is ook in ontwikkeling. Toch is dit nog maar een deel van het verhaal.’ Omschakelen naar bijvoorbeeld biodiesel of groen gas levert milieuwinst op, maar kent zijn beperkingen.
‘Duurzame brandstoffen zoals groen gas maak je door mest of groenafval te vergisten en zijn daarmee gelimiteerd. En ook waterstof heeft nadelen. Het produceren van groene waterstof vraagt twee tot drie keer meer (duurzame) energie als je het vergelijkt met de elektriciteit die nodig is voor het opladen van batterij-elektrische voertuigen. Enpuls gelooft daarom dat de toekomst van goederenvervoer elektrisch is. Batterij-elektrische voertuigen zijn het meest efficiënt. Daarmee hebben ze de grootste operationele voordelen, tegen de laagste totale kosten.’

Enpuls onderzocht twintig projecten rondom duurzaam vervoer en ging op zoek naar de meest kansrijke ontwikkelingen. Dit zijn volgens haar de vijf meest in het oog springende trends:

1: De meeste projecten draaien op batterijen.
Zoals de kaart (zie hieronder, red.) laat zien, is het merendeel van de projecten batterij-elektrisch. Je ziet ook dat er steeds meer batterij-elektrische voertuigen de weg op gaan. Neem bijvoorbeeld de recente levering van twaalf elektrische FUSO E-Canters aan verschillende logistieke dienstverleners in Nederland, voornamelijk voor stedelijke distributie. Elektrische vrachtwagens zijn de grootste kanshebber voor duurzaam transport. De ‘total cost of ownership’ ligt laag. Reken je de kosten om naar de kilometerprijs, dan is rijden op elektriciteit nu goedkoper dan op diesel of waterstof.

Elektrificatie goederenvervoer kaart

2: Vrachtwagen opladen? Dat kan op steeds meer plekken. 
Cruciaal voor verduurzaming van het goederenvervoer is een landelijk dekkend laadnetwerk om alle logistieke bewegingen volgens planning te kunnen maken. Voor personenvervoer is de laadinfrastructuur in Nederland op dit moment toereikend en groeit deze nog verder. Voor goederenvervoer bestaat dit laadnetwerk nog niet en moet dit ontwikkeld worden. Ook voor voertuigen op waterstof is dit cruciaal. Uit de praktijk blijkt dat pilots met trucks op waterstof met name ontstaan in de buurt van waterstoftankstations. Daarnaast worden er al wat ervaringen met een mobiel vulpunt opgedaan. Waterstof wordt voornamelijk gebruikt voor vuilniswagens. Dit is vooral omdat er veel energie nodig is voor het samendrukken van het vuilnis.’

3: Laden en lossen? Stekker erin. 
Met een groeiend aantal laadpunten op bedrijventerreinen wordt elektrisch rijden steeds aantrekkelijker. Het is ook nog eens goedkoper, zeker als je je vrachtwagen oplaadt bij een depot of distributiecentrum waar het grootverbruikerstarief voor elektriciteit geldt. De projecten die Enpuls bekeek (tabel 1, onderaan de pagina), bevestigen dit beeld. Logistieke dienstverleners leggen voornamelijk zelf een laadstation aan, vaak bij het distributiecentrum. Het opladen van de elektrische vrachtwagen combineren zij met het laden en lossen of met een pauze van de chauffeur. Natuurlijk is het binnen logistieke processen belangrijk dat het laden zo min mogelijk tijd in beslag neemt. Daarom zie je dat snelladen populair is, met AC-laden als alternatief voor het laden tijdens de nacht.

4: De eerste batterij-trucks komen van de lopende band.
‘De meeste duurzame voertuigen waren tot nu toe gebaseerd op een bestaand benzine- of dieselmodel en vervolgens omgebouwd. Maar de ontwikkelingen gaan snel. De eerste vrachtwagenfabrikanten, waaronder DAF en Volvo, zijn gestart met het seriematig produceren van batterij-elektrische voertuigen. De Tesla Semi komt volgens recente berichten binnenkort op de markt. Nederland is een van de vier landen waar je deze elektrische vrachtwagen sinds vorig jaar al kon bestellen.’

5: Milieuzones werken als stimulans.
‘De meeste elektrische vrachtwagens rijden rond in Amsterdam en Rotterdam. Het gaat vooral om stedelijke distributie. Een belangrijke drijfveer hierachter zijn de ambitieuze doelstellingen van deze steden. Zo zal in 2030 al het verkeer op Amsterdamse wegen uitstootvrij zijn. Als een gemeente een milieuzone instelt, heeft dit een direct effect op de verduurzaming van het vrachtvervoer. Wat dat betreft ziet de toekomst voor duurzaam transport er zonnig uit. Met ingang van 2025 hebben 30 tot 40 grote gemeenten in Nederland een zero-emissie zone. Het gevolg: een nog grotere toename van duurzame logistiek.’

Elektrificatie goederenvervoer tabel 1

Heb jij zelf ervaringen met elektrisch transport?

Praktijkkennis is zeer waardevol voor de transitie naar zero-emissievervoer. Verladers die het voortouw nemen bij pilots met elektrische vrachtwagens kunnen het verschil maken. Ben je zelf actief in de logistiek en heb je ervaringen met batterij-elektrisch vervoer? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Dan horen we graag jouw verhalen! We denken graag mee over oplossingen voor de uitdagingen die je onderweg tegenkomt. Neem contact met ons op en we gaan samen aan de slag.

Marieke van Amstel Consultant
Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft 19 nieuwe wijken aangewezen als proeftuin aardgasvrije wijken. Bij 3 wijken is Enpuls Warmte Infra betrokken. Het gaat om wijken in Deventer, Roermond en ’s-Hertogenbosch. Het doel is om per gemeente ongeveer 500 bestaande woningen op termijn aardgasvrij of aardgasvrij-ready.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft 19 nieuwe wijken aangewezen als proeftuin aardgasvrije wijken. Bij 3 wijken is Enpuls Warmte Infra betrokken. Het gaat om wijken in Deventer, Roermond en ’s-Hertogenbosch. Het doel is om per gemeente ongeveer 500 bestaande woningen op termijn aardgasvrij of aardgasvrij-ready.

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden
Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie
Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden (1)
Blog
Alleen nog maar elektrisch goederenvervoer

Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht
Meter
Video
Een terugblik met Enpuls Challenge winnaar Sobolt