Uitwegen

Veel mensen vinden het klimaatprobleem heus ernstig. Maar kijk je naar individueel gedrag, dan gebeurt er weinig. ‘Het komt er op neer dat het oude gedrag meestal comfortabeler is dan het nieuwe. In je auto blijven rijden is makkelijker dan op de fiets stappen’, zegt Gerdien.

De wetenschap noemt dit cognitieve dissonantie: het verschil tussen wat je vindt dat je moet doen en wat je werkelijk doet. Klimaat- en gedragsonderzoekers vonden meer dan dertig redenen waarom mensen niet in beweging komen. ‘Mensen denken dat het allemaal wel meevalt. Ze verzinnen uitwegen’, verklaart Gerdien. Zoals dat de natuur het wel oplost, of dat de industrie of andere landen eerst stappen moeten zetten. ‘Ik hoor ook vaak: tegen de tijd dat het echt gaat spelen hebben we wel iets bedacht. Dan redeneer je het probleem weg in de tijd’.

Voor veel mensen is verduurzamen ook iets heel groots en duurs, stelt Roy. ‘Van het gas af, CO2-neutrale warmtevoorziening, voor veel mensen is het ver weg. Het gaat soms ook een investering van €40.000. Dat verlamt mensen. Stap voor stap verduurzamen, daar geloven we veel meer in bij Enpuls.’

Drijfveren

Roy onderzocht de drijfveren van mensen die een nieuw verwarmingssysteem kopen. Hooguit twintig procent laat zich door duurzaamheid leiden. Een ander deel van de ondervraagden wil vooral zelfvoorzienend zijn. Terwijl voor de meeste mensen geldt: duurzaamheid is misschien een factor bij het beslissen, maar de kosten zijn doorslaggevend.

Hybride warmtepomp

De installatiebranche kan belangrijke lessen trekken uit de gedragswetenschap en de motivaties van mensen om te verduurzamen. Roy schetst waarom installateurs nu vaak nog met een nieuwe cv-ketel voorrijden. Gaat op een kwade winterdag de cv-ketel stuk, dan wil de klant zo snel mogelijk een warm huis en gelden duurzame voornemens even niet. De oude vertrouwde oplossing ligt dan voor de hand. En is voor de levensduur van de ketel, zo’n vijftien jaar, de kans verkeken om een duurzamer warmtesysteem te installeren. Terwijl die er wel zijn, aldus Roy. Een hybride warmtepomp bijvoorbeeld. Die verwarmt het huis naast een daarvoor geschikte hr-ketel. Die springt alleen op koude dagen bij.

Hou het simpel

De installatiebranche zou zich meer moeten inleven in de klant om de introductie van duurzame verwarmingssystemen beter op gang te krijgen. Roy denkt dat te veel focus op duurzaamheid daarbij niet altijd goed is. Een grote groep gaat door de knieën voor comfort. ‘Met duurzame techniek kun je straks je huis koelen in de zomer.’ Gerdien: ‘Alles draait absoluut om communicatie. Dat is wat keer op keer uit onderzoek blijkt. Hou het simpel en concreet. Wees duidelijk over voor- en nadelen. Daar kunnen mensen wat mee. Maar, nogmaals, als het nieuwe gedrag meer gedoe is dan het oude, dan blijft het voor veel mensen moeilijk om zich aan te passen.’

Dit artikel is gebasseerd op de podcast serie: Nieuwe energie. 

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit
Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Shutterstock 1366579751
Visie
Een succesvolle start met collectieve wijkaanpak

In 2050 moet Nederland aardgasvrij zijn. De gemeenten staan voor een grote opgave om wijkgericht en planmatig te verduurzamen. Maar waar begin je?

50 Gradentest (3)
Concept
50-gradentest

Is jouw huis geschikt voor een (hybride) warmtepomp? De 50-gradentest geeft inzicht. Standaard staan cv-ketels afgesteld op 80 °C, dat is vaak niet nodig. Door je cv op 50 °C te zetten, sla je twee vliegen in één klap. Je bespaart energie en weet meteen of je huis geschikt is voor een warmtepomp, of dat eerst meer isolatie nodig is.

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken
778108306
Blog
Maak een succesvolle start met de slimme wijken aanpak in jouw gemeente
Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Tarnoc1
Blog
Tarnoc: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Enpuls Challenge winnaar Tarnoc over hun uitvinding: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’

Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.

Stel Op Bank Met Koffie
Blog
Hoe gewild is de warmtepomp

Honderd mensen, honderd overtuigingen. Hoe zorgt een installateur, woningcorporatie of gemeente ervoor dat mensen kiezen voor een warmtepomp. Een klantreis biedt inzicht. En geeft houvast.

Warmtepomp
Blog
'Mijn ketel vervangen doe ik pas als hij echt kapot is'

We interviewden 30 woningeigenaren over hun bereidheid om een hybride warmtepomp aan te schaffen. In deze blog kom je meer te weten over wat mensen doen als de cv-ketel het plotseling begeeft.

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Wijk
Blog
Slimme Wijken Aanpak helpt gemeenten in ambitie naar aardgasvrij wonen
Warmtepompp
Visie
Hybride warmtepomp als alternatief voor aardgas

Hoe zorgen we ervoor dat alternatieven voor de cv-ketel, zoals warmtepompen, terrein gaan winnen? En populairder worden?

Duurzaam Wonen
Visie
Naar een duurzame woning

Een duurzame woning moet niet alleen vanzelfsprekend zijn, maar het moet ook persoonlijker, makkelijker en sneller kunnen.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Huis met energielabel
Visie
Energiebesparing als startpunt van de transitie

Het mooie van energiebesparing is dat de woningeigenaar er vandaag al mee kan beginnen.