Grote oude vrachtcontainer

Op het terrein van Enpuls staat een grote oude vrachtcontainer. In die container zit een megabatterij. Bij Enpuls gebruiken we die megabatterij om energie te leveren aan de vijf laadpalen voor elektrische auto's die op het terrein staan.

Wanneer veel mensen tegelijk willen laden, vangt de batterij deze pieken in de vraag naar stroom op. De batterij levert dan energie aan de laadpalen, waardoor Enpuls uit de voeten kan met een veel kleinere aansluiting op het net dan nodig zou zijn als we die batterij niet hadden. De batterij is zo een extra energiebron.

Leerzame eerste project

De batterij en de apparatuur in de container zijn geleverd door het jonge bedrijf Time Shift uit Arnhem. Oprichter en directeur Casper Scheltinga vertelt hoe het bedrijf is ontstaan. "Eind 2016 heb ik met mijn broer Wietse het bedrijf opgericht. Ons eerste project was een technisch onderzoeksproject. Aan het einde van dat project hebben we een kleine tweedehands batterij geleverd voor een laadpaal. Helaas begaf die eerste batterij het al na een maand. Jammer, maar voor ons bijzonder leerzaam.

Sindsdien volgen we van elke batterij uiterst nauwkeurig hoe die het doet en hebben we een manier gevonden om te voorspellen wanneer een batterij het gaat begeven. De nieuwe batterij die we daarna hebben geplaatst, doet het na twee jaar nog prima."

Levensduur nauwkeurig voorspellen

Na dit eerste project is Time Shift vier (thuis)batterijsystemen gaan leveren voor verschillende klanten. Vanaf 2018 gaat het echt hard. "We hebben toen het eerste contract getekend met een grote autofabrikant voor een aantal krachtige gebruikte batterijen. Ook is een systeem ontwikkeld waar de landelijke netbeheerder gebruik van maakt.

In 2019 hebben we acht batterijsystemen ontwikkeld, allemaal in containers, waaronder die voor Enpuls. Doordat we nu enorm veel kennis van de werking van batterijen hebben opgedaan, kunnen we voor klanten vrij nauwkeurig inschatten hoe lang zo'n batterij mee zal gaan."

Samen het afvalprobleem oplossen

Wanneer ook de gebruikte batterij aan het eind van zijn leven is, kan het systeem - de container, omvormer en alle elektronica - nog een tijd mee met een andere gebruikte batterij. "Een batterijsysteem is niet goedkoop. Het is dan ook best lastig om potentiële klanten ervan te overtuigen dat ze de investering kunnen terugverdienen. Toch heeft het bedrijf al bij flink wat klanten vertrouwen gewekt. "Mensen zien steeds meer onze waarde en willen samen met ons het afvalprobleem deels oplossen.

Natuurlijk stellen we het nog uit: de batterijen bereiken nu eenmaal ooit echt het einde van hun levensduur. Maar we hebben er absoluut geloof in dat de recyclingmarkt binnen een aantal jaren de oplossing heeft om batterijen goed te recyclen. Sommige bedrijven waar we mee werken, kunnen al 95 procent van de materialen in batterijen hergebruiken."

Markt elektrisch rijden gaat hard

Het werk dat de start-up doet is bepaald niet simpel, maar de oprichters hebben vanaf het begin heel erg geloofd in de mogelijkheden. "Het is zo zonde om grondstoffen te vernietigen en er komen steeds meer elektrische voertuigen. Het gaat harder dan de meeste mensen denken: niet alleen de buurman heeft een elektrische auto, hele bedrijven gaan over op een elektrisch wagenpark en er zijn al steden die al hun taxi's elektrisch laten rijden."

Meer dan een oude container

Casper Scheltinga is enthousiast over de samenwerking met Enpuls. "Ze hebben het aangedurfd de batterij aan te schaffen zonder vooraf precies te weten hoe ze hem het best konden inzetten. Daar hebben wij goed bij kunnen helpen. Een aantal mensen bij Enpuls is nu bezig andere toepassingen voor de megabatterij te bedenken naast het opvangen van pieken bij elektrisch laden. Zo zou je kunnen bijladen op het moment dat de stroomprijs laag is.Nu gebeurt dat nog systematisch op vaste tijden in de nacht.

Enpuls heeft ook interesse getoond in een scherm waarop de mensen en klanten die hen bezoeken precies de prestaties van de batterij kunnen zien. Wel zo leuk dat er dan meer te zien is dan alleen een oude container. "

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit
Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder

Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas

Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Elektrisch Autodelen
Concept
Elektrisch autodelen
Laden
Download
Charge Management of Vehicles at home
Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.