Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

De groei van het aantal elektrische voertuigen gaat de komende jaren harder dan menigeen denkt. In opdracht van Enpuls is de EV-prognoseatlas ontwikkeld, waarmee gemeenten kunnen zien hoe de vraag naar oplaadpunten voor elektrische auto's zich gaat ontwikkelen. De atlas bestaat in de huidige vorm niet meer. Wel is duidelijk aangetoond hoe nuttig deze prognoses zijn. Gelukkig hebben we partners gevonden voor grootschalige uitrol: het ministerie van I&W, RVO en ElaadNL.

De EV-prognoseatlas is een online tool, gericht op gemeenten en de netbeheerder. Die kunnen daarin zien waar en wanneer er nu en in de komende tijd behoefte is aan oplaadpunten voor elektrische auto's. Daarmee geeft de tool een prognose over wat er qua elektrisch vervoer op hen afkomt in de periode van nu tot 2030. Vanuit Enpuls heeft Jean-Paul Heuts de Prognoseatlas samen ontwikkeld met Overmorgen en EV Consult. Verschillende experts hebben aan de Prognoseatlas meegewerkt waardoor een goed beeld ontstaat van de behoefte aan laadpunten op basis van allerlei factoren: de samenstelling van de bevolking, waar publiek wordt geladen en geparkeerd en waar privé-parkeerplaatsen zijn.

Mobiliteit snel verduurzamen

Waarom heeft Enpuls dit initiatief genomen? Ontwikkelaar Allard Haarman vertelt: "In de eerste plaats willen we graag dat mobiliteit snel verduurzaamt. We zijn erachter gekomen dat er grote verschillen zijn in hoe actief gemeenten hiermee bezig zijn. Voor kleine gemeenten zijn de ontwikkelingen niet zo spannend. Die kunnen vaak wel toe met een paar strategisch geplaatste laadpalen. Veel mensen hebben een eigen oprit en kunnen het zelf regelen. Maar we zien dat de vraag in grotere steden exponentieel groeit. Want veel inwoners hebben daar geen eigen oprit en - vooral zakelijke - bezoekers willen ook laden.”

Wens van gemeenten en netbeheerder

In de openbare ruimte kun je niet zomaar een laadpaal in de grond schroeven. "De mensen die in de buurt wonen, moeten worden geraadpleegd en er moet infrastructuur worden klaargemaakt. Bovendien moet je weten hoe sterk het elektrisch vervoer het netwerk belast." Het helpt dan dus om van tevoren een idee te hebben waar de laadpunten komen."

Overigens wil niet alleen Enpuls verduurzaming van mobiliteit. "Misschien wel het belangrijkste is dat zowel gemeenten als de netbeheerder willen dat mobiliteit schoon wordt en de elektrische auto is daar een heel mooie oplossing voor. Als er te weinig laadpunten zijn, zou je de transitie tegenhouden terwijl wij hem willen stimuleren. Maar we werken wel met publiek geld en dat willen we op een goede manier uitgeven."

Tijd om over te dragen

Alle gemeenten in het verzorgingsgebied van netbeheerder Enexis hebben het aanbod gekregen om gebruik te maken van de Prognoseatlas. Enpuls doet onderzoek en kijkt waar de obstakels in de transitie zitten, om vervolgens passende oplossingen – zoals deze – te ontwikkelen. Ontwikkelaars Allard Haarman en Roel van de Wiel verzamelden daarom alle ervaringen en lessen om het daarna over te kunnen dragen aan een andere partij. "We hebben een heel mooie partner gevonden in het Rijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft RVO opdracht gegeven een aangepaste versie van de Prognoseatlas in de lucht te brengen. Dat gebeurt in samenwerking met het kenniscentrum Elaad. Dat staat al jarenlang internationaal hoog aangeschreven. We hebben er overigens wel op aangestuurd dat een zo breed mogelijke groep experts input kan leveren voor de nieuwe versie. Dat is belangrijk om te zorgen dat de modellen nog beter onderbouwd zijn. Wij hebben vooral onze leerervaring gedeeld. Daar zit een stukje zendingswerk. Laten zien waarom het nodig is en laten zien waarom deze oplossing werkt en wat onze ervaringen zijn. Het Rijk erkent dat gelukkig."

De EV-Prognoseatlas gaat verder onder de naam Buurtprognose. Zie hier het resultaat en bekijk de voorspelling van het aantal laadpalen bij jou in de buurt.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder

Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Zon windmolens
Persbericht
Neem maatschappelijke waarde wind- en zonneprojecten mee in de Regionale Energiestrategie

Windprojecten zijn op basis van maatschappelijke kosten en baten wenselijker dan zonneprojecten. Dat blijkt uit een nieuw vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls. Toch wordt in de Regionale Energiestrategieën flink ingezet op zonneprojecten. Om te zorgen voor een haalbare en betaalbare energietransitie, bepleit Enpuls dat de energieregio’s zoeken naar de juiste balans tussen wind en zon.

Peakshaving Soltroenergy
Persbericht
Sterke verkleining van aansluiting zonneparken mogelijk met peakshaving

Door pieken in de opwek van zonne-energie op te slaan in een batterij, kan de netaansluiting van een zonnepark met minstens veertig procent verkleind worden. Andersom is het ook mogelijk om meer zonnepanelen op dezelfde aansluiting aan te sluiten – hetgeen leidt tot een veel efficiënter netgebruik. Dat blijkt uit een pilot met dit zogeheten peakshaving, uitgevoerd door Enpuls – onderdeel van Enexis Groep.

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

200203 4145
Podcast
Podcast: Lang leve de hybride warmtepomp
Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Maankwartier Centrale
Persbericht
Enpuls verstevigt positie in warmtemarkt met overname infrastructuur Mijnwater

Het Limburgs Energiefonds (LEF) verkoopt de warmtenet-infrastructuur van Mijnwater aan Enpuls, onderdeel van netwerkbedrijf Enexis Groep. Met Enpuls als partner kan Mijnwater verder doorontwikkelen. Zo kan Mijnwater een grotere bijdrage leveren aan onder andere de verduurzaming van de regio Parkstad. Daarnaast kan hierdoor, samen met de betrokken gemeenten, de energietransitie nader vormgegeven worden. Zo kan door deze samenwerking de uitrol van nieuwe warmtenetten versneld gerealiseerd worden. Vandaag hebben Henk Visser namens Enpuls en Philip Tan namens LEF in Heerlen de overname afgerond.