Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

De groei van het aantal elektrische voertuigen gaat de komende jaren harder dan menigeen denkt. In opdracht van Enpuls is de EV-prognoseatlas ontwikkeld, waarmee gemeenten kunnen zien hoe de vraag naar oplaadpunten voor elektrische auto's zich gaat ontwikkelen. De atlas bestaat in de huidige vorm niet meer. Wel is duidelijk aangetoond hoe nuttig deze prognoses zijn. Gelukkig hebben we partners gevonden voor grootschalige uitrol: het ministerie van I&W, RVO en ElaadNL.

De EV-prognoseatlas is een online tool, gericht op gemeenten en de netbeheerder. Die kunnen daarin zien waar en wanneer er nu en in de komende tijd behoefte is aan oplaadpunten voor elektrische auto's. Daarmee geeft de tool een prognose over wat er qua elektrisch vervoer op hen afkomt in de periode van nu tot 2030. Vanuit Enpuls heeft Jean-Paul Heuts de Prognoseatlas samen ontwikkeld met Overmorgen en EV Consult. Verschillende experts hebben aan de Prognoseatlas meegewerkt waardoor een goed beeld ontstaat van de behoefte aan laadpunten op basis van allerlei factoren: de samenstelling van de bevolking, waar publiek wordt geladen en geparkeerd en waar privé-parkeerplaatsen zijn.

Mobiliteit snel verduurzamen

Waarom heeft Enpuls dit initiatief genomen? Ontwikkelaar Allard Haarman vertelt: "In de eerste plaats willen we graag dat mobiliteit snel verduurzaamt. We zijn erachter gekomen dat er grote verschillen zijn in hoe actief gemeenten hiermee bezig zijn. Voor kleine gemeenten zijn de ontwikkelingen niet zo spannend. Die kunnen vaak wel toe met een paar strategisch geplaatste laadpalen. Veel mensen hebben een eigen oprit en kunnen het zelf regelen. Maar we zien dat de vraag in grotere steden exponentieel groeit. Want veel inwoners hebben daar geen eigen oprit en - vooral zakelijke - bezoekers willen ook laden.”

Wens van gemeenten en netbeheerder

In de openbare ruimte kun je niet zomaar een laadpaal in de grond schroeven. "De mensen die in de buurt wonen, moeten worden geraadpleegd en er moet infrastructuur worden klaargemaakt. Bovendien moet je weten hoe sterk het elektrisch vervoer het netwerk belast." Het helpt dan dus om van tevoren een idee te hebben waar de laadpunten komen."

Overigens wil niet alleen Enpuls verduurzaming van mobiliteit. "Misschien wel het belangrijkste is dat zowel gemeenten als de netbeheerder willen dat mobiliteit schoon wordt en de elektrische auto is daar een heel mooie oplossing voor. Als er te weinig laadpunten zijn, zou je de transitie tegenhouden terwijl wij hem willen stimuleren. Maar we werken wel met publiek geld en dat willen we op een goede manier uitgeven."

Tijd om over te dragen

Alle gemeenten in het verzorgingsgebied van netbeheerder Enexis hebben het aanbod gekregen om gebruik te maken van de Prognoseatlas. Enpuls doet onderzoek en kijkt waar de obstakels in de transitie zitten, om vervolgens passende oplossingen – zoals deze – te ontwikkelen. Ontwikkelaars Allard Haarman en Roel van de Wiel verzamelden daarom alle ervaringen en lessen om het daarna over te kunnen dragen aan een andere partij. "We hebben een heel mooie partner gevonden in het Rijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft RVO opdracht gegeven een aangepaste versie van de Prognoseatlas in de lucht te brengen. Dat gebeurt in samenwerking met het kenniscentrum Elaad. Dat staat al jarenlang internationaal hoog aangeschreven. We hebben er overigens wel op aangestuurd dat een zo breed mogelijke groep experts input kan leveren voor de nieuwe versie. Dat is belangrijk om te zorgen dat de modellen nog beter onderbouwd zijn. Wij hebben vooral onze leerervaring gedeeld. Daar zit een stukje zendingswerk. Laten zien waarom het nodig is en laten zien waarom deze oplossing werkt en wat onze ervaringen zijn. Het Rijk erkent dat gelukkig."

De EV-Prognoseatlas gaat verder onder de naam Buurtprognose. Zie hier het resultaat en bekijk de voorspelling van het aantal laadpalen bij jou in de buurt.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit
Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft 19 nieuwe wijken aangewezen als proeftuin aardgasvrije wijken. Bij 3 wijken is Enpuls Warmte Infra betrokken. Het gaat om wijken in Deventer, Roermond en ’s-Hertogenbosch. Het doel is om per gemeente ongeveer 500 bestaande woningen op termijn aardgasvrij of aardgasvrij-ready.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’

Nieuw leven voor transport over het water: CityBarge. Een van de drie winnaars van de Enpuls Challenge 2020 vertelt meer over hun innovatieve concept. Dé oplossing voor schonere binnensteden in 2025 ligt in handen van CityBarge en daar gaat Enpuls ze bij helpen.

171006 2951
Persbericht
Enpuls Warmte Infra betrokken bij drie proeftuinen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft 19 nieuwe wijken aangewezen als proeftuin aardgasvrije wijken. Bij 3 wijken is Enpuls Warmte Infra betrokken. Het gaat om wijken in Deventer, Roermond en ’s-Hertogenbosch. Het doel is om per gemeente ongeveer 500 bestaande woningen op termijn aardgasvrij of aardgasvrij-ready.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

afbeelding home - logo wit.jpg
Trend
Enpuls Challenge

Wie bedenkt dé oplossing voor nieuwe energie? Ga jij de uitdaging aan? Dien dan vanaf nu tot en met uiterlijk 30 april je product, dienst, instrument, organisatie of ander briljant concept in op één van de vier uitdagingen en maak kans op uitgebreide ondersteuning van Enpuls.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

778108306
Persbericht
Enpuls helpt gemeenten met maatregelpakketten voor verduurzaming van wijken
Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

171006 2880
Persbericht
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas
Ileco Header2
Blog
i.Leco: ‘Wij maken energiegebruik persoonlijk’
Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?
Vierkant Beeld Flexibiliteit Bnr
Podcast
Hoe manage je de toenemende energievraag?