Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

De groei van het aantal elektrische voertuigen gaat de komende jaren harder dan menigeen denkt. In opdracht van Enpuls is de EV-prognoseatlas ontwikkeld, waarmee gemeenten kunnen zien hoe de vraag naar oplaadpunten voor elektrische auto's zich gaat ontwikkelen. De atlas bestaat in de huidige vorm niet meer. Wel is duidelijk aangetoond hoe nuttig deze prognoses zijn. Gelukkig hebben we partners gevonden voor grootschalige uitrol: het ministerie van I&W, RVO en ElaadNL.

De EV-prognoseatlas is een online tool, gericht op gemeenten en de netbeheerder. Die kunnen daarin zien waar en wanneer er nu en in de komende tijd behoefte is aan oplaadpunten voor elektrische auto's. Daarmee geeft de tool een prognose over wat er qua elektrisch vervoer op hen afkomt in de periode van nu tot 2030. Vanuit Enpuls heeft Jean-Paul Heuts de Prognoseatlas samen ontwikkeld met Overmorgen en EV Consult. Verschillende experts hebben aan de Prognoseatlas meegewerkt waardoor een goed beeld ontstaat van de behoefte aan laadpunten op basis van allerlei factoren: de samenstelling van de bevolking, waar publiek wordt geladen en geparkeerd en waar privé-parkeerplaatsen zijn.

Mobiliteit snel verduurzamen

Waarom heeft Enpuls dit initiatief genomen? Ontwikkelaar Allard Haarman vertelt: "In de eerste plaats willen we graag dat mobiliteit snel verduurzaamt. We zijn erachter gekomen dat er grote verschillen zijn in hoe actief gemeenten hiermee bezig zijn. Voor kleine gemeenten zijn de ontwikkelingen niet zo spannend. Die kunnen vaak wel toe met een paar strategisch geplaatste laadpalen. Veel mensen hebben een eigen oprit en kunnen het zelf regelen. Maar we zien dat de vraag in grotere steden exponentieel groeit. Want veel inwoners hebben daar geen eigen oprit en - vooral zakelijke - bezoekers willen ook laden.”

Wens van gemeenten en netbeheerder

In de openbare ruimte kun je niet zomaar een laadpaal in de grond schroeven. "De mensen die in de buurt wonen, moeten worden geraadpleegd en er moet infrastructuur worden klaargemaakt. Bovendien moet je weten hoe sterk het elektrisch vervoer het netwerk belast." Het helpt dan dus om van tevoren een idee te hebben waar de laadpunten komen."

Overigens wil niet alleen Enpuls verduurzaming van mobiliteit. "Misschien wel het belangrijkste is dat zowel gemeenten als de netbeheerder willen dat mobiliteit schoon wordt en de elektrische auto is daar een heel mooie oplossing voor. Als er te weinig laadpunten zijn, zou je de transitie tegenhouden terwijl wij hem willen stimuleren. Maar we werken wel met publiek geld en dat willen we op een goede manier uitgeven."

Tijd om over te dragen

Alle gemeenten in het verzorgingsgebied van netbeheerder Enexis hebben het aanbod gekregen om gebruik te maken van de Prognoseatlas. Enpuls doet onderzoek en kijkt waar de obstakels in de transitie zitten, om vervolgens passende oplossingen – zoals deze – te ontwikkelen. Ontwikkelaars Allard Haarman en Roel van de Wiel verzamelden daarom alle ervaringen en lessen om het daarna over te kunnen dragen aan een andere partij. "We hebben een heel mooie partner gevonden in het Rijk. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft RVO opdracht gegeven een aangepaste versie van de Prognoseatlas in de lucht te brengen. Dat gebeurt in samenwerking met het kenniscentrum Elaad. Dat staat al jarenlang internationaal hoog aangeschreven. We hebben er overigens wel op aangestuurd dat een zo breed mogelijke groep experts input kan leveren voor de nieuwe versie. Dat is belangrijk om te zorgen dat de modellen nog beter onderbouwd zijn. Wij hebben vooral onze leerervaring gedeeld. Daar zit een stukje zendingswerk. Laten zien waarom het nodig is en laten zien waarom deze oplossing werkt en wat onze ervaringen zijn. Het Rijk erkent dat gelukkig."

De EV-Prognoseatlas gaat verder onder de naam Buurtprognose. Zie hier het resultaat en bekijk de voorspelling van het aantal laadpalen bij jou in de buurt.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Energiek Nieuws Week 26 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 26

Elke dag verschijnen er relevante artikelen, interviews en opiniestukken over de energietransitie. Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over dit onderwerp voor je. Een greep uit het nieuws van Week #26.

Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld

De winnaars van de Enpuls Challenge zijn bekend! Tarnoc, een volledig elektrische, enorm efficiënte verwarmingsketel. CityBarge, een uitgekiend transportsysteem voor in de stad met kleine, elektrische boten, kanalen en grachten hergebruiken. En #iLeco, slimme software waarmee buurten en bewoners zoveel mogelijk hun zelf opgewekte #energie kunnen gebruiken.

Persbericht Warmtenet
Persbericht
Nieuwe stap in ontwikkeling duurzaam warmtenet binnenstad Maastricht

De gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht en Enpuls (onderdeel van Enexis Groep) hebben vandaag een overeenkomst ondertekend om gezamenlijk onderzoek te doen naar de geschiktheid van de ondergrond van het centrum voor de ontwikkeling van een grootschalig duurzaam warmtenet.

Energiek Nieuws Week 25 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 25
Energiek Nieuws Week 24 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 24
Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Jongetje Dat In De Plas Springt
Trend
TrendPuls 4 - Klimaatadaptie

Het tegengaan van de opwarming van de aarde alleen is niet de oplossing. In TrendPuls 4 lees je alles over klimaatadaptie. Trends, innovaties en onze visie daarop.

Header Nieuws
Blog
Energiek Nieuws Week #21

Enpuls selecteert wekelijks belangrijk nieuws over de energietransitie voor je. Een greep uit het nieuws van Week #21.

afbeelding home - logo wit.jpg
Trend
Enpuls Challenge

Wie bedenkt dé oplossing voor nieuwe energie? Ga jij de uitdaging aan? Dien dan vanaf nu tot en met uiterlijk 30 april je product, dienst, instrument, organisatie of ander briljant concept in op één van de vier uitdagingen en maak kans op uitgebreide ondersteuning van Enpuls.

Groen Gas
Visie
Groen gas: noodzakelijke energiedrager in de transitie

Wij zien groen gas als een zeer waardevolle en noodzakelijke energiedrager in de transitie naar een volledig duurzaam energiesysteem.

Zon windmolens
Visie
Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Laden
Download
Charge Management of Vehicles at home