Veel steden zijn langs water gebouwd en dat is niet voor niets. Tegenwoordig trekken kanalen en grachten in historische binnensteden vooral toeristen en pleziervaart; ooit zijn ze speciaal gegraven om voorraden aan en af te kunnen voeren. Deze transportfunctie van waterwegen is vrijwel helemaal verdwenen.

Zonde eigenlijk, want slim vervoer via water zou steden leefbaarder, veiliger en schoner kunnen maken. CityBarge ontwikkelde daarom een innovatief concept voor elektrificering van vrachtverkeer via stadswater. Het leverde hen een van de drie winnende plekken op in de Enpuls Challenge 2020.

Van weg naar water

CityBarge is gevestigd in Delft. Daar ziet teamleider Shaun Akse met eigen ogen de nadelen van drukke verkeersstromen die het historische centrum bevoorraden. “In tegenstelling tot grachten en kanalen, zijn straten in oude steden zijn juist niet ontworpen voor veel en zwaar transport. Met als gevolg dat kades en bruggen verzakken. Bovendien zorgt vrachtverkeer in smalle straten voor opstoppingen, onveilige situaties, luchtvervuiling en andere overlast.”

Hoe is het idee ontstaan om transport over stadswater nieuw leven in te blazen? “Op initiatief van de Provincie Zuid-Holland om bestaande vaarwegen beter te benutten, gingen wij aan de slag met ons concept genaamd ‘Trekschuit 2.0’. Hoe konden we het aloude transportmiddel van het paard dat een vrachtschip door het water trekt, omvormen naar de 21ste eeuw?”

Drijvende minihubs

CityBarge ontwikkelde vervolgens geen trekschuit, maar een duwboot! Akse vertelt enthousiast: “Onze duwboot is volledig elektrisch en speciaal ontworpen voor de ingewikkelde omstandigheden van de binnenstad. Het is een klein en zeer laag model, waardoor het onder alle bruggen door past. De boot is bovendien opgebouwd uit modules, met een losse romp van recylebaar plastic.”

De duwboot wordt gecombineerd met duwbakken. Deze maken de bevoorrading van winkels en horeca mogelijk, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. Daarnaast komen er centrale punten op het stadswater. Dat zijn drijvende platforms, zogenaamde minihubs. Akse: “Daar staan bijvoorbeeld containers op waar bewoners hun gescheiden afval in kwijt kunnen. Zodra de duwbak daaronder vol zit, komt er een bootje om het af te voeren naar een overslagpunt buiten de stad.”

Dieselvrij in 2025

Gaat elektrisch transport over de grachten de energietransitie versnellen? Akse: “Zeker wel. Er rijden nu nog veel dieselvrachtwagens en busjes door de stad. Veel steden willen in 2025 geen dieselvoertuigen meer binnen laten. Daar ligt een enorme uitdaging, waar CityBarge bij kan helpen. Ik zie onze oplossing als één van de mogelijkheden om de energietransitie waar te maken. Uiteindelijk zal het verduurzamen van stedelijk vervoer liggen in een samenspel van elektrische vrachtwagens, boten en bakfietsen.”

Akse wijst ook op het slimme informatiesysteem van CityBarge. “Door onze samenwerking met onder andere Dell EMC, Innotractor en Nokia, kunnen we vervoerstromen meer gaan bundelen. Zo hoeft een bootje na aflevering van een vracht niet leeg terug te keren in de stad, maar kan het gelijk een nieuwe lading meenemen. Dankzij deze efficiëntieslag zijn minder vervoersbewegingen nodig.”

Samen zorgen voor impact

Hoe kan Enpuls helpen om de ambities van CityBarge waar te maken? “Enpuls heeft bij uitstek ervaring met bewonersparticipatie. Dat is onontbeerlijk om te zorgen dat onze innovatie daadwerkelijk gaat landen. Ons werkterrein ligt in de binnensteden en juist daar spelen veel verschillende belangen. Je hebt te maken met de gemeente, horeca, bewoners. Ons product zorgt bovendien voor een verandering van het straatbeeld. We willen leren hoe we bewoners daarin kunnen meenemen.”

Hij voegt nog toe: “Ons team bestaat uit ervaren business personen in combinatie met jonge designers die vers van de TU Delft komen. Bij Enpuls werken juist ervaren designers. Ook daarom zien wij in Enpuls een heel mooie samenwerkingspartner.”

Waar hoopt City Barge te staan als het traject met Enpuls over pakweg een jaar is afgerond? “We willen dit najaar al gaan varen om ons prototype te testen. We richten ons op drie steden: Delft, Utrecht en Leiden. Over een jaar willen we bedrijfsmatig de gracht op. Ons doel is om dit in minimaal één stad te realiseren, al willen we stiekem natuurlijk meer! Zo kunnen we impact maken.”

Meer weten?

Bekijk deze animatie met uitleg over het concept.

Of kijk op de website van CityBarge.

Zero Emissie parkeerplaats
Podcast
Schone stadslogistiek
Goederenvervoer Plattegrond
Blog
Maak haast met invoering zero emissie zones om klimaatdoelen te halen
Tarnoc1
Blog
Tarnoc: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Enpuls Challenge winnaar Tarnoc over hun uitvinding: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Boer In Veld
Overige
Beregenen op ZON

Wil jij op jouw boerderij je dieselwerktuigen elektrificeren? Enpuls heeft een onderzoek gedaan naar de voordelen. Lees er alles over in onze whitepaper of plan een bezoek aan één van de demo boerderij locaties.

Opslag Ijzer
Blog
Lichtpunten in de energietransitie: opslag van energie in ijzer

Een nieuwe kandidaat voor energieopslag: ijzerpoeder. Wordt dat dé batterij van de toekomst? We vertellen erover in de blogserie met lichtpunten; positief nieuws over de energietransitie.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Vierkant Beeld Flexibiliteit Bnr
Podcast
Podcast: Flexibiliteit, de smeerolie van de energietransitie
Goederenvervoer Plattegrond
Blog
Maak haast met invoering zero emissie zones om klimaatdoelen te halen
Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Goederenvervoer Plattegrond
Blog
Maak haast met invoering zero emissie zones om klimaatdoelen te halen

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Beregenen Op Zon
Blog
Landbouw verduurzamen met elektrisch beregenen
Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld