Veel steden zijn langs water gebouwd en dat is niet voor niets. Tegenwoordig trekken kanalen en grachten in historische binnensteden vooral toeristen en pleziervaart; ooit zijn ze speciaal gegraven om voorraden aan en af te kunnen voeren. Deze transportfunctie van waterwegen is vrijwel helemaal verdwenen.

Zonde eigenlijk, want slim vervoer via water zou steden leefbaarder, veiliger en schoner kunnen maken. CityBarge ontwikkelde daarom een innovatief concept voor elektrificering van vrachtverkeer via stadswater. Het leverde hen een van de drie winnende plekken op in de Enpuls Challenge 2020.

Van weg naar water

CityBarge is gevestigd in Delft. Daar ziet teamleider Shaun Akse met eigen ogen de nadelen van drukke verkeersstromen die het historische centrum bevoorraden. “In tegenstelling tot grachten en kanalen, zijn straten in oude steden zijn juist niet ontworpen voor veel en zwaar transport. Met als gevolg dat kades en bruggen verzakken. Bovendien zorgt vrachtverkeer in smalle straten voor opstoppingen, onveilige situaties, luchtvervuiling en andere overlast.”

Hoe is het idee ontstaan om transport over stadswater nieuw leven in te blazen? “Op initiatief van de Provincie Zuid-Holland om bestaande vaarwegen beter te benutten, gingen wij aan de slag met ons concept genaamd ‘Trekschuit 2.0’. Hoe konden we het aloude transportmiddel van het paard dat een vrachtschip door het water trekt, omvormen naar de 21ste eeuw?”

Drijvende minihubs

CityBarge ontwikkelde vervolgens geen trekschuit, maar een duwboot! Akse vertelt enthousiast: “Onze duwboot is volledig elektrisch en speciaal ontworpen voor de ingewikkelde omstandigheden van de binnenstad. Het is een klein en zeer laag model, waardoor het onder alle bruggen door past. De boot is bovendien opgebouwd uit modules, met een losse romp van recylebaar plastic.”

De duwboot wordt gecombineerd met duwbakken. Deze maken de bevoorrading van winkels en horeca mogelijk, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. Daarnaast komen er centrale punten op het stadswater. Dat zijn drijvende platforms, zogenaamde minihubs. Akse: “Daar staan bijvoorbeeld containers op waar bewoners hun gescheiden afval in kwijt kunnen. Zodra de duwbak daaronder vol zit, komt er een bootje om het af te voeren naar een overslagpunt buiten de stad.”

Dieselvrij in 2025

Gaat elektrisch transport over de grachten de energietransitie versnellen? Akse: “Zeker wel. Er rijden nu nog veel dieselvrachtwagens en busjes door de stad. Veel steden willen in 2025 geen dieselvoertuigen meer binnen laten. Daar ligt een enorme uitdaging, waar CityBarge bij kan helpen. Ik zie onze oplossing als één van de mogelijkheden om de energietransitie waar te maken. Uiteindelijk zal het verduurzamen van stedelijk vervoer liggen in een samenspel van elektrische vrachtwagens, boten en bakfietsen.”

Akse wijst ook op het slimme informatiesysteem van CityBarge. “Door onze samenwerking met onder andere Dell EMC, Innotractor en Nokia, kunnen we vervoerstromen meer gaan bundelen. Zo hoeft een bootje na aflevering van een vracht niet leeg terug te keren in de stad, maar kan het gelijk een nieuwe lading meenemen. Dankzij deze efficiëntieslag zijn minder vervoersbewegingen nodig.”

Samen zorgen voor impact

Hoe kan Enpuls helpen om de ambities van CityBarge waar te maken? “Enpuls heeft bij uitstek ervaring met bewonersparticipatie. Dat is onontbeerlijk om te zorgen dat onze innovatie daadwerkelijk gaat landen. Ons werkterrein ligt in de binnensteden en juist daar spelen veel verschillende belangen. Je hebt te maken met de gemeente, horeca, bewoners. Ons product zorgt bovendien voor een verandering van het straatbeeld. We willen leren hoe we bewoners daarin kunnen meenemen.”

Hij voegt nog toe: “Ons team bestaat uit ervaren business personen in combinatie met jonge designers die vers van de TU Delft komen. Bij Enpuls werken juist ervaren designers. Ook daarom zien wij in Enpuls een heel mooie samenwerkingspartner.”

Waar hoopt City Barge te staan als het traject met Enpuls over pakweg een jaar is afgerond? “We willen dit najaar al gaan varen om ons prototype te testen. We richten ons op drie steden: Delft, Utrecht en Leiden. Over een jaar willen we bedrijfsmatig de gracht op. Ons doel is om dit in minimaal één stad te realiseren, al willen we stiekem natuurlijk meer! Zo kunnen we impact maken.”

Meer weten?

Bekijk deze animatie met uitleg over het concept.

Of kijk op de website van CityBarge.

Ileco Header2
Blog
i.Leco: ‘Wij maken energiegebruik persoonlijk’

Enpuls Challenge winnaar i.Leco brengt het delen van duurzame energie een stapje dichterbij. Met slimme software stemmen ze vraag en aanbod van zelf opgewekte zonnestroom op elkaar af. ‘Voor de energietransitie hebben we ‘smart’ oplossingen nodig!’

Tarnoc1
Blog
Tarnoc: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Enpuls Challenge winnaar Tarnoc over hun uitvinding: ‘Onze turbineketel maakt duurzame verwarming op korte termijn mogelijk’

Zero Emissie laden
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Meld je aan voor de webinar op donderdag 8 oktober om 13:00!

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

171006 2880
Persbericht
Kosten-batenanalyse: zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn beter dan op landbouwgrond in 2020.

Ontwikkelaars van zonneprojecten moeten meer gestimuleerd worden om zonnepanelen op bedrijfsdaken te leggen, in plaats van op landbouwgrond. Zonnepanelen op bedrijfsdaken zijn in 2020 vanuit maatschappelijk oogpunt namelijk wenselijker dan panelen op landbouwgrond. Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Berenschot en Kalavasta in opdracht van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep.

Nieuwsoverzicht AUG Maand 2020
Blog
Energiek Nieuws augustus 2020
Boer In Veld
Overige
Beregenen op ZON

Wil jij op jouw boerderij je dieselwerktuigen elektrificeren? Enpuls heeft een onderzoek gedaan naar de voordelen. Lees er alles over in onze whitepaper of plan een bezoek aan één van de demo boerderij locaties.

50 Gradentest (3)
Concept
50-gradentest

Is jouw huis geschikt voor een (hybride) warmtepomp? De 50-gradentest geeft inzicht. Standaard staan cv-ketels afgesteld op 80 °C, dat is vaak niet nodig. Door je cv op 50 °C te zetten, sla je twee vliegen in één klap. Je bespaart energie en weet meteen of je huis geschikt is voor een warmtepomp, of dat eerst meer isolatie nodig is.

Grid Flex Heeten
Concept
Nieuwe marktmodellen: Grid Flex

In Heeten gebeurt het al: lokale opwek, verbruik én opslag van energie. Zo houden we geldstromen binnen de regio en stimuleren we lokale duurzame opwek.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers
Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig
Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Zon windmolens
Visie
Slim duurzame energie opwekken op land

Hoe houden we de maatschappelijke kosten zo laag mogelijk, zodat we in 2030 vier keer zoveel duurzame stroom kunnen opwekken als nu?

Europese vlag
Visie
Clean Energy Package: het belang voor decentrale overheden

Wij hebben onderzoek gedaan naar het Clean Energy Package, een wetgevingspakket van de Europese Unie om de energietransitie te versnellen.

Waterdruppel
Visie
Onze visie op waterstof

We zien veel kansen om waterstof als energiedrager te gebruiken. Maar de vraag is hoe toepasbaar waterstof al is.

Tractor In Veld
Concept
Beregenen Op Zon

Het concept: boeren dragen bij aan energietransitie. Beregenen Op Zon stimuleert het gebruik van een technische toepassing waarmee boeren zelf opgewekte zonne-energie direct kunnen gebruiken voor de installatie om het land mee te beregenen.

50 Gradentest (3)
Concept
50-gradentest

Is jouw huis geschikt voor een (hybride) warmtepomp? De 50-gradentest geeft inzicht. Standaard staan cv-ketels afgesteld op 80 °C, dat is vaak niet nodig. Door je cv op 50 °C te zetten, sla je twee vliegen in één klap. Je bespaart energie en weet meteen of je huis geschikt is voor een warmtepomp, of dat eerst meer isolatie nodig is.