Onderzoek

Het onderzoek dat onderzoeksbureau CE Delft uitvoerde in opdracht van Enpuls, richt zich op de Nederlandse markt. Voor het eerst in Nederland zijn een elektrische en een benzineauto vergeleken met een auto op waterstof: een Volkswagen e-Golf (elektrisch), een Volkswagen Golf (benzine) en een Toyota Mirai (waterstof). Deze auto’s gaan bij particulier gebruik gemiddeld 185.000 kilometer mee. Vergeleken zijn het gebruik van grondstoffen, de uitstoot van CO2 en de totale gebruikskosten van de auto’s.

Kosten

De elektrische auto is in aanschaf nog altijd duurder dan zijn fossiele broer, maar maakt dit verschil goed in het gebruik. Niet alleen de energiekosten zijn lager, elektrische voertuigen zijn ook vrijgesteld van wegenbelasting. Daarnaast ben je minder geld kwijt aan het onderhoud, want deze auto heeft veel minder bewegende delen dan een benzineauto. Daar komt bij dat de prijzen van elektrische auto’s snel zakken onder druk van een toenemende concurrentie.

De waterstofauto is twee keer zo duur als de andere twee. Dit komt door een hogere aanschafprijs en hogere brandstofkosten. Ook betaal je meer voor de verzekering en het onderhoud.

Milieu en klimaat

De elektrische auto is de beste keuze voor het milieu en het klimaat. Gerekend over de totale levensduur van de auto verbruikt deze veel minder grondstoffen dan de andere auto’s. Ook voor het klimaat komt de elektrische auto als beste uit de vergelijking. Weliswaar komen bij de productie van de batterijen relatief veel broeikasgassen vrij, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt tijdens het gebruik. De waterstofauto is ook slechter voor het milieu dan de elektrische auto. Dit komt omdat bij de productie van waterstof veel energie verloren gaat en omdat waterstof nu nog met aardgas wordt geproduceerd.

2030

De onderzoekers keken wat er gebeurt als de techniek van batterijen verbetert en de hoeveelheid groene stroom toeneemt. In 2030 wekken we 75% van al onze elektriciteit duurzaam op. Dit maakt elektrisch rijden nog schoner dan het nu al is. De verwachting is dat de elektrische auto voor de particuliere bezitter in 2030 per maand 50 euro goedkoper uitvalt dan de benzineauto en zelfs 129 euro per maand goedkoper dan de waterstofauto. Naarmate er meer wordt gereden, stijgt het voordeel van de elektrische auto.

De waterstofauto kan nog wel in de buurt komen van de elektrische auto als het gaat om het milieu. Als in 2030 waterstof gemaakt wordt uit elektrolyse met stroom van windmolens en zonnepanelen, dan wordt de auto duidelijk schoner. Maar nog altijd niet zo schoon als de elektrische auto. Want het nadeel blijft dat het gebruik van waterstof minder efficiënt is. Bij de productie en het gebruik van waterstof gaat veel duurzame energie verloren.

Kies nu voor elektrisch

Ben je op zoek naar een auto die beter is voor het milieu en het klimaat? Voor hetzelfde geld rijd je dus elektrisch. En dat is veel beter voor het milieu. Een keuze die de komende jaren nog beter uitpakt naarmate er meer groene stroom beschikbaar komt.

Extra voordeel met aanschafsubsidie

De overheid verkleint sinds 1 juli het verschil in aanschafprijs met subsidies van respectievelijk 4.000 euro op een nieuwe auto en 2.000 euro op een gebruikte. Belangrijkste voorwaarden zijn dat de auto gekocht (of privaat geleased) wordt bij een dealer en dat de cataloguswaarde niet boven de 45.000 euro uitkomt. Voor 2020 is er 17,2 miljoen euro beschikbaar. Als deze pot leeg is, kunt u voor dit jaar geen subsidie meer krijgen.

Elektrisch rijden? Deze 8 tips helpen jou op weg!

Hallo, toekomstige elektrische rijder. Jij kiest voor de meest voordelige en milieuvriendelijke auto die er is: een elektrische. Elektrisch rijden is anders. Van tanken ga je naar laden. Van liters brandstof naar kilowatturen en van een betaalpas bij de pomp naar een laadpas. Om je op weg te helpen bij de introductie in deze nieuwe wereld vind je onderstaand 8 handige tips. Deze hebben we zelf opgedaan bij het rijden van duizenden volledig elektrische kilometers.

  • Tip 1. Ga je op vakantie? Maar gebruik van www.abetterrouteplanner.com
    Voor elektrisch rijden geldt “tanken als je stopt” in plaats van “stoppen om te tanken”. Dat betekent dat je vaak gaat laden op de plaats van bestemming. Dit kan bijvoorbeeld op het werk zijn of thuis. Maak je een langere rit voor een weekendje weg of een vakantie in een ander Europees land, dan ga je onderweg gebruik maken van snelladers. Daar laad je de accu in circa een half uur op terwijl jij geniet van een kop koffie. We raden je daarom aan om voor vertrek jouw route te plannen. De website www.abetterrouteplanner.com helpt je hierbij.
  • Tip 2. Regel jouw laadpaal op tijd
    Heb je jouw elektrische auto besteld? Dan is het gelijk tijd om ook jouw laadpaal te regelen. Heb je een eigen oprit? Dan betekent dit mogelijk een aanpassing van jouw meterkast en misschien jouw netaansluiting om veilig en comfortabel te kunnen laden. Daarvoor kan je gebruik maken van verschillende aanbieders. Heb je geen eigen terrein en nog geen laadpaal in de buurt, dan kan je meestal bij jouw gemeente een laadpaal aanvragen. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd van aanvraag tot realisatie 3 tot 6 maanden kan duren. Neem contact op met jouw gemeente om een aanvraag te doen en houd het aankoopbewijs of leasecontract bij de hand. Op www.openbaarladen.nl lees je hoe je eenvoudig een aanvraag voor een openbare laadpaal kan doen.
  • Tip 3. Kies jouw laadpas bewust
    De laadpas gebruik je om een laadtransactie te starten. Van de aanbieder van jouw laadpas (een service provider) ontvang je maandelijks een factuur voor de door jou gemaakte kosten bij het laden. Het laden doe je bij een laadpaal, die worden geëxploiteerd door verschillende partijen. Het kan zijn dat je met een bepaalde laadpas bij de laadpaal in jouw buurt goedkoper uit bent dan met een andere laadpas. Op jouw laadpas staat de naam van de service provider en op de laadpaal staat de naam van de exploitant. Via bijvoorbeeld www.laadpastop10.nl kan je achterhalen welke laadpas het meest voordelig is bij de laadpalen die jij vaak gebruikt.
  • Tip 4. Deel hoe trots jij bent met jouw familie, vrienden en collega’s
    Na de eerste ervaring met een elektrische auto wil je vaak niet anders meer. Jij stapt als één van de eerste Nederlanders in een elektrische auto. Daarmee heb jij een unieke kans om jouw vrienden, collega’s en familie kennis te laten maken met elektrisch rijden. Maak met hen een proefrit en vertel hoe makkelijk het laden gaat. Daarmee zorg je dat jouw eerste stap in de elektrische auto zorgt voor nog meer elektrische auto’s op de weg, en dus nog minder luchtvervuiling.
  • Tip 5. Koop je jouw elektrische auto als particulier? Maak gebruik van de subsidie.
    De Nederlandse overheid stimuleert elektrisch rijden. Heb je een leaseauto dan merk je dat de bijtelling op elektrische auto’s veel voordeliger is dan op brandstofauto’s. Dat betekent lagere kosten per maand. Vanaf juli 2020 stimuleert de rijksoverheid met een aanschafsubsidie ook particulieren met de aankoop van een nieuwe of tweedehands elektrische auto. Via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kan je de subsidie aanvragen. De website vind je hier: www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp.
  • Tip 6. Sluit een abonnement af als je veel gaat snelladen
    Hoe meer elektrische kilometers je rijdt hoe voordeliger en schoner de elektrische auto is ten opzichte van een brandstofauto. Meer rijden betekent ook vaker laden. Je hoeft je met het grote netwerk van laadpunten en snellaadpunten in Nederland geen zorgen te maken over de actieradius. Als je veel rijdt kan het nodig zijn om vaker te gaan snelladen. Snelladen kan relatief duur zijn ten opzichte van laden bij gewone laadpunten. Door een abonnement af te sluiten met een vast maandelijks bedrag wordt het snelladen vaak veel goedkoper. Zoek dit dus vooraf uit bij jouw favoriete snellaadaanbieder zoals FastNed of Ionity.
  • Tip 7. Neem een schone handdoek mee
    In Nederland kan het nog wel eens regenen. Als je dan bij je auto komt heb je kans dat jouw laadkabel vies en nat is. Leg daarom een handdoek in de kofferbak van jouw auto zodat je altijd jouw handen kan afdrogen voor je weer in de auto stapt.
  • Tip 8. Onderzoek of je slim kan laden
    Met slim laden kan je de laadsessie van jouw auto aansturen. Door slim te laden kan je veel kosten besparen. Bijvoorbeeld doordat je laadt op momenten dat de stroomprijzen laag zijn of doordat je voorkomt dat je te veel energie tegelijkertijd gebruikt. De meeste huishoudens zijn er bijvoorbeeld niet op ingericht om gelijktijdig te wassen, elektrisch te koken en jouw elektrische auto op te laden. Met slim laden kan je automatisch zorgen dat jouw elektrische auto wat langzamer gaat laden als er andere energiegebruikers zijn in huis. Na het koken is er weer voldoende ruimte en kan jouw auto weer op volle snelheid laden en is de batterij de volgende dag weer vol.
Marieke van Amstel Consultant
Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Energiek Nieuws week 30
Blog
Energiek Nieuws Week 30
Wijkie E Earn
Concept
Wijkie en EARN-E
Elektrische auto
Concept
EV-Prognose Atlas

Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Elektrisch Autodelen
Concept
Elektrisch autodelen

Minder milieuschade, minder auto’s en vaak 15 tot 20% meer gebruik van fiets en openbaar vervoer door de gebruikers; elektrische deelauto’s kunnen de energietransitie aanzienlijk versnellen.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Laden
Download
Charge Management of Vehicles at home

This pilot study examines the role of a home energy management system (HEMS) in communicating a capacity profile from a grid operator to households.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Elektrisch laden
Blog
Slimme laadpalen: goedkoper en groener?

Over de impact van slimme laadpalen op CO2-uitstoot, het energienet en onze portemonnee.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld
Energiek Nieuws Week 24 Nieuws Week
Blog
Energiek Nieuws Week 24