Datum:08-03-2021
Mobiliteit Goederenvervoer

Een goede voorbereiding

Als het eenmaal zover is, moeten al die voertuigen natuurlijk wel hun accu kunnen opladen. Er is, kortom, een gedegen laadinfrastructuur nodig. Enpuls en Elaad werken momenteel aan een masterplan rond dit thema, vertelt Willem Alting Siberg. Hij is manager transitie mobiliteit bij Enpuls en weet dat we veel kunnen leren van de ervaringen die bij elektrisch personenvervoer zijn opgedaan.

“Daar zagen we hoe belangrijk het was om tijdig te anticiperen op de snelle opkomst van elektrische personenauto’s en de daarvoor benodigde laadinfrastructuur. Zo hadden we tijdig inzicht op de mogelijke impact van publieke laadinfrastructuur op het elektriciteitsnet en konden we hier goed op inspelen. Dat willen we ook in de logistieke sector bereiken.”

Distributieland

Die goede voorbereiding heeft Nederland veel opgeleverd. “We zijn nu één van de wereldwijde koplopers op het gebied van elektrisch rijden en de koppeling met het elektriciteitsnet. Dat levert veel duurzaamheidswinst op, maar ook economische voordelen.

Kijk bijvoorbeeld naar de producenten van laadpalen die het heel goed doen.” Nederland is bij uitstek een distributieland, en hier liggen volgens Willem dan ook veel kansen. “De logistieke sector is kostengedreven. Zodra elektrisch rijden ook voor vrachtvervoer goedkoper is, zullen marktpartijen dat kostenvoordeel willen verzilveren. Als het omslagpunt eenmaal is bereikt, zal het dus snel gaan.”

Om te kijken wat er nodig is om een goede laadinfrastructuur op te zetten en gevoel te krijgen bij de potentiële impact van publieke laadinfrastructuur op het elektriciteitsnet, spreekt hij voor het masterplan zowel met logistieke bedrijven als met provincies, gemeenten en andere netbeheerders.

Locatie, locatie, locatie

Het plan richt zich met name op publiek toegankelijke ultrasnelladers. “Een groot deel van de vervoerders zal waarschijnlijk op eigen terrein gaan laden. Voor wie dat niet kan, is het belangrijk dat er genoeg publieke laadlocaties zijn waar ze onderweg terecht kunnen”, zegt Willem.

Met het masterplan wil hij beter inzicht krijgen in de reisbewegingen binnen de logistieke sector en op zoek gaan naar geschikte potentiële locaties voor de laadpalen en de juiste koppeling met het elektriciteitsnet. “Zo bereiden we ons zo goed mogelijk voor op het moment dat elektrisch vrachtvervoer daadwerkelijk doorbreekt.”

Het masterplan is medio 2021 gereed, houd hiervoor de kanalen van Enpuls in de gaten. Wil je nu al in gesprek over de te realiseren laadinfrastructuur voor de logistieke sector? Neem dan contact op met Willem Alting Siberg.

mobiliteit
Willem Alting Siberg Manager Transitie Mobiliteit
“Via mijn werk bij Enpuls kan ik echt iets betekenen voor de duurzame omgeving van volgende generaties. Dat drijft mij.“
Vrachtwagen op weg
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Inschrijvingen voor overheidsaanbestedingen zijn soms lastig te beoordelen. Vooral als het op duurzaamheid aankomt. Om een handje te helpen heeft Enpuls de tool ‘Emissievrij Aanbesteden’ (EVA) ontwikkeld.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Zero Emissie parkeerplaats
Podcast
Schone stadslogistiek
Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Vrachtwagen op weg
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Inschrijvingen voor overheidsaanbestedingen zijn soms lastig te beoordelen. Vooral als het op duurzaamheid aankomt. Om een handje te helpen heeft Enpuls de tool ‘Emissievrij Aanbesteden’ (EVA) ontwikkeld.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Vrachtwagen op weg
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Inschrijvingen voor overheidsaanbestedingen zijn soms lastig te beoordelen. Vooral als het op duurzaamheid aankomt. Om een handje te helpen heeft Enpuls de tool ‘Emissievrij Aanbesteden’ (EVA) ontwikkeld.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Vrachtwagen op weg
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Inschrijvingen voor overheidsaanbestedingen zijn soms lastig te beoordelen. Vooral als het op duurzaamheid aankomt. Om een handje te helpen heeft Enpuls de tool ‘Emissievrij Aanbesteden’ (EVA) ontwikkeld.

Elektrisch laden (1)
Blog
Alleen nog maar elektrisch goederenvervoer

Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt
Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden
Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!