Datum:12-05-2021
Personenvervoer Mobiliteit

Sneller verduurzamen

Deze tool van conceptontwikkelaars Rob van Buitenen en Frans van der Steen maakt het mogelijk om eenvoudig inzicht te krijgen in het percentage emissievrije voertuigen in een wagenpark.

“Er gebeurt op duurzaamheidsvlak al enorm veel. Kijk bijvoorbeeld naar infrastructurele projecten, waar steeds vaker volgens het principe van cradle to cradle­ wordt gewerkt. Toch kan het nog steeds zo zijn dat iedereen met z’n dieselauto naar de klus toe gaat. Een kwart van de in Nederland gereden kilometers zijn zakelijk. Met dit instrument hopen we de vloot van verdienend Nederland sneller te kunnen verduurzamen.”

Label A tot en met F

De tool werkt als volgt: door een bestand met kentekens te uploaden, genereer je een rapport dat laat zien hoe emissievrij een wagenpark is. Dat gebeurt aan de hand van duurzaamheidslabels A tot en met F, waarbij label ‘A’ staat voor 100 procent emissievrij, en ‘F’ voor 0 tot 20 procent emissievrij.

Volgens Rob en Frans is de tool voor verschillende gebruikers interessant. Denk bijvoorbeeld aan de inkopers van aanbestedende diensten die inschrijvende partijen concreet op duurzaamheid willen beoordelen of duurzaamheidsmanagers van bedrijven die inzicht willen in de prestaties van hun vloot.

Eenvoudig beoordelen op duurzaamheid

Met een totale omzet van tientallen miljarden euro’s is de aanbestedingsmarkt goed voor een flink gedeelte van ons bruto nationaal product (bnp). De potentiële impact van overheidsaanbestedingen op het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen is dan ook groot. Toch bleek het in de praktijk vaak lastig voor inkopers van aanbestedende diensten om inschrijvingen concreet op duurzaamheid te beoordelen.

Dankzij het REV kan je als aanbestedende dienst van je potentiële leveranciers zo’n label vragen. Of in de eisen opnemen dat tijdens de contractperiode de stap naar een bepaald label wordt gezet. En dat allemaal op een manier die inkopers nauwelijks extra tijd kost. “Door appels met appels te kunnen vergelijken, besparen inkopers veel tijd”, stellen Rob en Frans.

Inzicht in duurzaamheidsprestaties

Daarnaast is de tool handig voor duurzaamheidsmanagers die meer inzicht willen krijgen in de prestaties van hun eigen onderneming op weg naar een duurzamer wagenpark. Of om te zien hoe ze het ten opzichte van de rest van de sector doen.

“Het REV biedt bedrijven eigenlijk een quick scan van hoe organisatie er op dit specifieke duurzaamheidsaspect voor staat. Zo heeft een duurzaamheidsmanager die op termijn richting een emissievrije vloot wil op elk gewenst moment inzicht in de status van die ambitie.”

Meer weten?

Momenteel zijn Rob en Frans in gesprek met verschillende partijen die het REV verder willen ontwikkelen en/of geïnteresseerd zijn om de tool over te nemen. Wil je meer weten over de mogelijkheden van het Rapport Emissievrije Vloot (REV)? Check dan de website of stuur een mail naar Rob of Frans.

besparing_milieu
Rob van Buitenen Ontwikkelaar
“Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel. Daar gaan we voor!”
nuPickers.Picker
Frans van der Steen Ontwikkelaar
Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig

Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Header Flexibelladen2
Download
Flexibel laden achter de meter

Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.

Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder

Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?

Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers

Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.

Personenvervoer elektrisch laden
Podcast
Heel Nederland elektrisch
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer
Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland

De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.

Citybarge Overview 2
Blog
CityBarge: ‘Vervoer je vracht elektrisch via de gracht!’