Datum:24-03-2021
Goederenvervoer Mobiliteit

Sneller verduurzamen

Deze tool van conceptontwikkelaars Rob van Buitenen en Frans van der Steen richt zich op emissievrij goederenvervoer. “Er gebeurt op duurzaamheidsvlak al enorm veel. Kijk bijvoorbeeld naar infrastructurele projecten, waar steeds vaker volgens het principe van cradle to cradle wordt gewerkt.''

''Toch kan het nog steeds zo zijn dat iedereen met z’n dieselauto naar de klus toe gaat. Een kwart van de in Nederland gereden kilometers zijn zakelijk. Met dit instrument hopen we de vloot van verdienend Nederland sneller te kunnen verduurzamen.”

Label A tot en met F

De tool werkt als volgt: door een bestand met kentekens te uploaden, genereer je een rapport dat laat zien hoe emissievrij een wagenpark is. Dat gebeurt aan de hand van duurzaamheidslabels A tot en met F, waarbij label ‘A’ staat voor 100 procent emissievrij, en ‘F’ voor 0 tot 20 procent emissievrij.

Als aanbestedende dienst kan je van je potentiële leveranciers zo’n label vragen. Of in de eisen opnemen dat tijdens de contractperiode de stap naar een bepaald label wordt gezet. En dat allemaal op een manier die inkopers nauwelijks extra tijd kost. “Door appels met appels te kunnen vergelijken, besparen inkopers veel tijd”, stellen Rob en Frans.

Pilot

De tool is inmiddels klaar om in een pilot verder te worden getest. Hieruit moet niet alleen blijken of de techniek fijn werkt, maar ook voor welke partijen de tool nog meer interessant is. Bijvoorbeeld voor duurzaamheidsmanagers die meer inzicht willen krijgen in de prestaties van hun eigen onderneming. Of voor bedrijven om te zien hoe ze het ten opzichte van de rest van de sector doen.

Rob en Frans hopen in ieder geval dat ze met hun instrument een goede stap zetten op weg naar een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland. Hou de kanalen van Enpuls de komende tijd in de gaten om van de verdere ontwikkeling van de EVA-tool op de hoogte te blijven.

besparing_milieu
Rob van Buitenen Ontwikkelaar
“Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst wel. Daar gaan we voor!”
Parkeerplaats Vrachtwagens
Blog
Eerst de laadpalen, dan de elektrische vrachtwagens

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan razendsnel. Op de Nederlandse wegen zijn dan ook steeds vaker elektrische personenauto’s te zien. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer. Het omslagpunt waarbij elektrische aandrijving in de transportsector de norm zal zijn, komt steeds meer in zicht.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Zero Emissie parkeerplaats
Podcast
Schone stadslogistiek
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Elektrisch Autodelen
Blog
Zo ziet de toekomst van elektrisch goederenvervoer eruit

Groot, groter, grootst. De batterij-capaciteit van de elektrische auto neemt snel toe en de prijzen dalen. Onze elektrische auto’s kunnen steeds verder rijden op één lading. En dat zorgt ervoor dat steeds grotere en zwaardere voertuigen elektrisch kunnen gaan rijden. De elektrische bestelbus is de eerste stap. Snel daarna volgen bakwagens en trekker-oplegger combinaties. Tegelijkertijd is de overstap voor een vervoerder naar een elektrisch voertuig nog niet vanzelfsprekend. Net als bij de komst van de elektrische personenauto maakt onbekend onbemind.

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Vrachtwagen op weg
Blog
Vijf trends in duurzaam goederenvervoer

De toekomst van goederenvervoer is elektrisch. Wij hebben in kaart gebracht waar de grootste groeikansen liggen. Lees hier de vijf trends in duurzaam goederenvervoer.

Personenvervoer elektrisch laden
Blog
Laadzekerheid voor bezoekers
Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig