Veel steden zijn langs water gebouwd en dat is niet voor niets. Tegenwoordig trekken kanalen en grachten in historische binnensteden vooral toeristen en pleziervaart; ooit zijn ze speciaal gegraven om voorraden aan en af te kunnen voeren. Deze transportfunctie van waterwegen is vrijwel helemaal verdwenen.

Zonde eigenlijk, want slim vervoer via water zou steden leefbaarder, veiliger en schoner kunnen maken. CityBarge ontwikkelde daarom een innovatief concept voor elektrificering van vrachtverkeer via stadswater. Het leverde hen een van de drie winnende plekken op in de Enpuls Challenge 2020.

Van weg naar water

CityBarge is gevestigd in Delft. Daar ziet teamleider Shaun Akse met eigen ogen de nadelen van drukke verkeersstromen die het historische centrum bevoorraden. “In tegenstelling tot grachten en kanalen, zijn straten in oude steden zijn juist niet ontworpen voor veel en zwaar transport. Met als gevolg dat kades en bruggen verzakken. Bovendien zorgt vrachtverkeer in smalle straten voor opstoppingen, onveilige situaties, luchtvervuiling en andere overlast.”

Hoe is het idee ontstaan om transport over stadswater nieuw leven in te blazen? “Op initiatief van de Provincie Zuid-Holland om bestaande vaarwegen beter te benutten, gingen wij aan de slag met ons concept genaamd ‘Trekschuit 2.0’. Hoe konden we het aloude transportmiddel van het paard dat een vrachtschip door het water trekt, omvormen naar de 21ste eeuw?”

Drijvende minihubs

CityBarge ontwikkelde vervolgens geen trekschuit, maar een duwboot! Akse vertelt enthousiast: “Onze duwboot is volledig elektrisch en speciaal ontworpen voor de ingewikkelde omstandigheden van de binnenstad. Het is een klein en zeer laag model, waardoor het onder alle bruggen door past. De boot is bovendien opgebouwd uit modules, met een losse romp van recylebaar plastic.”

De duwboot wordt gecombineerd met duwbakken. Deze maken de bevoorrading van winkels en horeca mogelijk, maar ook afvalinzameling en aanvoer van bouwmaterialen. Daarnaast komen er centrale punten op het stadswater. Dat zijn drijvende platforms, zogenaamde minihubs. Akse: “Daar staan bijvoorbeeld containers op waar bewoners hun gescheiden afval in kwijt kunnen. Zodra de duwbak daaronder vol zit, komt er een bootje om het af te voeren naar een overslagpunt buiten de stad.”

Dieselvrij in 2025

Gaat elektrisch transport over de grachten de energietransitie versnellen? Akse: “Zeker wel. Er rijden nu nog veel dieselvrachtwagens en busjes door de stad. Veel steden willen in 2025 geen dieselvoertuigen meer binnen laten. Daar ligt een enorme uitdaging, waar CityBarge bij kan helpen. Ik zie onze oplossing als één van de mogelijkheden om de energietransitie waar te maken. Uiteindelijk zal het verduurzamen van stedelijk vervoer liggen in een samenspel van elektrische vrachtwagens, boten en bakfietsen.”

Akse wijst ook op het slimme informatiesysteem van CityBarge. “Door onze samenwerking met onder andere Dell EMC, Innotractor en Nokia, kunnen we vervoerstromen meer gaan bundelen. Zo hoeft een bootje na aflevering van een vracht niet leeg terug te keren in de stad, maar kan het gelijk een nieuwe lading meenemen. Dankzij deze efficiëntieslag zijn minder vervoersbewegingen nodig.”

Samen zorgen voor impact

Hoe kan Enpuls helpen om de ambities van CityBarge waar te maken? “Enpuls heeft bij uitstek ervaring met bewonersparticipatie. Dat is onontbeerlijk om te zorgen dat onze innovatie daadwerkelijk gaat landen. Ons werkterrein ligt in de binnensteden en juist daar spelen veel verschillende belangen. Je hebt te maken met de gemeente, horeca, bewoners. Ons product zorgt bovendien voor een verandering van het straatbeeld. We willen leren hoe we bewoners daarin kunnen meenemen.”

Hij voegt nog toe: “Ons team bestaat uit ervaren business personen in combinatie met jonge designers die vers van de TU Delft komen. Bij Enpuls werken juist ervaren designers. Ook daarom zien wij in Enpuls een heel mooie samenwerkingspartner.”

Waar hoopt City Barge te staan als het traject met Enpuls over pakweg een jaar is afgerond? “We willen dit najaar al gaan varen om ons prototype te testen. We richten ons op drie steden: Delft, Utrecht en Leiden. Over een jaar willen we bedrijfsmatig de gracht op. Ons doel is om dit in minimaal één stad te realiseren, al willen we stiekem natuurlijk meer! Zo kunnen we impact maken.”

Meer weten?

Bekijk deze animatie met uitleg over het concept.

Of kijk op de website van CityBarge.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

E Truck
Blog
De elektrische vrachtwagen is (eindelijk) in aantocht

Hij komt eraan, de elektrische vrachtwagen. Bij DAF Trucks in Eindhoven staan er zelfs al twee modellen in de showroom. Wel zien fabrikanten nog een aantal flinke uitdagingen voordat de e-truck z'n definitieve doorbraak beleeft. Hun grootste zorgen? Voldoende laadpalen.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Smart Truck Charging
Blog
‘Werk aan de winkel om Smart Truck Charging haalbaar te maken’

Nederland stapt in hoog tempo over op elektrisch vervoer. Het aantal elektrisch personenauto’s op de Nederlandse wegen steeg vorig jaar met meer dan veertig procent naar rond de 300.000. En op het gebied van de aanschaf van elektrische bussen was Nederland in 2020 zelfs Europees koploper. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer.

Laadpalen VVE Laadloket
Blog
Lancering VVE Laadloket helpt VvE’s bij besluitvorming laadpalen

De vraag naar laadmogelijkheden is voor VvE’s een grote uitdaging. Het blijkt vaak lastig om tot een gezamenlijk besluit te komen. Ontdek hoe het VVE Laadloket hier verandering in brengt.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Een Duurzaam Wagenpark Voor De Bv Nederland
Blog
Een duurzaam wagenpark voor de BV Nederland

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Ook zakelijk: zowel in de publieke als in de private sectoren zijn organisaties hard bezig om hun wagenpark te verduurzamen. Om hen hier een handje bij te helpen, ontwierp Enpuls de tool Rapport Emissievrije Vloot (REV).

Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

DAF Electric Albert Heijn 1
Podcast
Trucks aan de laadpaal
Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes
Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?
Groene Auto
Blog
Elektrische auto wint van waterstof

Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!

Parkeerplaats Vrachtwagens
Blog
Eerst de laadpalen, dan de elektrische vrachtwagens

De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer gaan razendsnel. Op de Nederlandse wegen zijn dan ook steeds vaker elektrische personenauto’s te zien. De volgende stap: elektrisch vrachtvervoer. Het omslagpunt waarbij elektrische aandrijving in de transportsector de norm zal zijn, komt steeds meer in zicht.

Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.