Datum:25-11-2020
Mobiliteit Goederenvervoer

De voorlopers

Gelukkig zijn er early adopters. Ondernemers die staan voor een duurzame keuze en kiezen voor de voordelen van een elektrisch voertuig. In het klimaatakkoord is afgesproken om de groei van elektrisch vervoer aan te jagen. Hiervoor gaan in 2025 de 40 grootste gemeenten in Nederland een zero emissie zone invoeren.

Een emissievrije zone trekt vervoerders over de streep. Om te kunnen blijven leveren in stedelijk gebied is immers een emissievrij voertuig nodig. Onder andere de introductie van elektrische bussen en elektrische taxi’s op Schiphol hebben laten zien dat deze aanpak werkt.

Zero emissie zones

Enpuls onderzocht de stand van zaken omtrent de besluitvorming. Hieruit blijkt dat 80% van de gemeenten aangegeven heeft om een emissievrije zone in te gaan voeren. Echter, slechts 19% heeft dat inmiddels gedaan. Dit is een punt van aandacht want een emissievrije zone dient vier jaar voor invoering aangekondigd te worden.

Dat geeft vervoerders de tijd om zich hierop voor te bereiden. In combinatie met de overgangsregeling die is aangekondigd is het maar zeer de vraag of we in 2025 daadwerkelijk een groot aantal emissievrije zones in Nederland hebben.

Het omslagpunt

Emissievrije zones of niet, wij zijn positief en verwachten dat op termijn de elektrische variant altijd aantrekkelijker is dan rijden op fossiele brandstof. Dit omdat de totale kosten lager zullen zijn en er geen concessies meer gedaan hoeven te worden bij het gebruik van een elektrisch voertuig. En dan kan het heel snel gaan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de massale eindejaar verkopen van elektrische personenauto’s die we de laatste jaren zien. Ze zijn comfortabel, hebben een grote actieradius en zijn financieel voordelig.

Voorbereiding

Kortom, we verwachten een omslagpunt waarbij een elektrische aandrijving voor goederenvervoer de norm is geworden. Wanneer het omslagpunt daar is dan zal het heel snel gaan. En daar dienen we middels goede laadinfrastructuur op voorbereid te zijn. Een groot deel van de vervoerders zal op eigen terrein gaan laden. Een deel kan dat niet en ook voor de bedrijfszekerheid is de mogelijkheid om onderweg te laden een belangrijke randvoorwaarde.

Daarom hebben we voor elektrisch goederenvervoer een netwerk nodig van publiek toegankelijke ultrasnelladers. Denk aan laden op goed gekozen locaties met 1 MW. Dat vergt voorbereidingstijd en die laders zijn nodig voordat de voertuigen komen. Daarom werkt Enpuls aan een masterplan laden voor logistiek. Hierin gaan we op zoek naar potentiele locaties en de benodigde financiering.

Samenwerken

Wil je meewerken aan ons masterplan en samen vormgeven aan de toekomst van laadinfrastructuur voor elektrisch goederenvervoer? Neem dan contact op met Marieke van Amstel. 

Marieke van Amstel Consultant
Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”

CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.

Vrachtwagens geparkeerd (1)
Webinar
Duurzame stadslogistiek binnen gemeenten: wat is de status?

In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.

Citybarge Leiden
Blog
“We beginnen met elektrisch vrachtvervoer over de Leidse grachten”

CityBarge ontwikkelde een slimme elektrische duwboot voor schone bevoorrading via het water. Tijd voor een follow-up met deze winnaar van de Enpuls Challenge 2020. Lees het interview.

Elektrisch laden teken
Persbericht
Groeiend tekort publieke laadpalen

Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.

Vrachtwagens snelweg
Visie
Batterij-elektrisch goederenvervoer en bijpassende infrastructuur

Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.

Parkeetplaats met laadpalen
Webinar
Laadpalen overbezet in ruim 1 op de 3 Nederlandse buurten

Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.

Elekttische vrachtwagens
Blog
Op naar elektrische vrachtauto's en bestelbusjes

Als Nederland distributieland kunnen we er niet omheen: onze logistieke sector moet verduurzamen. Wat is er nodig voor de overgang naar elektrisch goederenvervoer?

Elektrisch laden (1)
Blog
Alleen nog maar elektrisch goederenvervoer

Mensen dachten dat het niet kon. Te duur, te zwaar, te weinig bereik. Maar batterij-elektrisch goederenvervoer gaat de Nederlandse wegen veroveren.

Schermafbeelding 2020 06 30 Om 09.21.50
Blog
Prognoseatlas geeft waardevolle inzichten over elektrisch vervoer

Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!

Vrachtwagen
Podcast
Duurzaam goederenvervoer: waar wachten we nog op?
Elektrisch Autodelen
Blog
Het strijdtoneel rondom de elektrische rijder
Elektrisch laden
Blog
Optimalisatie laadnetwerk nodig
Laadpaal Zomerblog1
Blog
Staan we straks in de file voor de laadpaal?
Slim_laden_brabant.jpg
Visie
Groei elektrische auto’s versnelt

De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?

Groeneauto
Persbericht
Waterstofauto onrealistisch alternatief in Nederland
Man elektrisch laden
Download
Resultaten onderzoek Slim Laden

Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.

Bestelbus
Blog
Waarom is de elektrische bestelbus nog niet populair?

Enpuls onderzocht waarom we nog maar zo weinig elektrische bestelbussen zien en identificeerde maar liefst 13 thema’s die de transitie naar duurzaam goederenvervoer belemmeren. Lees meer of download het onderzoeksrapport.

Overview Winnaars
Persbericht
Winnaars Enpuls Challenge onthuld