Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.
Elke elektrische rijder weet het. Er is maar één ding dat écht belangrijk is als je elektrisch rijdt: laadzekerheid. Uit onderzoek naar de belangrijkste voorwaarden voor de groei voor elektrisch rijden staat laadinfrastructuur altijd op één. Maar hoe zit dat als je een dagje naar het platteland wilt met je nieuwe elektrische bolide?
Voor dagelijkse ritten bieden laadpunten thuis en op het werk normaal gesproken voldoende zekerheid. Maar hoe rijd je zorgeloos naar een verjaardagsfeest bij familie in een afgelegen dorp? Vaak ga je op dezelfde dag heen als terug. En tussendoor wil je graag je auto opladen. Waar kan dat? Buiten de stedelijke gebieden zijn openbare laadpalen schaars en met een normaal stopcontact vult je batterij zich te langzaam om nog thuis te komen.
Natuurlijk, ook in de kleine dorpskernen zie je openbare laadpalen verschijnen, want er wordt hard gewerkt aan een dekkend netwerk. Maar het landelijk gebied is uitgestrekt waardoor deze laadpalen lang niet altijd op de plaats staan waar je moet zijn. De loopafstand van laadpaal naar bestemming is vaak (te) groot. En staat de laadpaal op loopafstand, dan moet je maar hopen dat hij vrij is.
De oplossing: snelladen, zodat je onderweg in een kwartiertje bijgeladen bent, terwijl je een kopje koffie of een broodje nuttigt. Ons idee is dat er straks een netwerk komt met regionale snellaadpleinen, net zoals Tesla dat heeft gedaan met zijn superchargers. Elk plein krijgt tenminste tien snelladers met een zo hoog mogelijke laadvermogen. Met zo’n netwerk hoef je niet in de rij te staan. Plaats deze laadpleinen op strategische locaties, bijvoorbeeld bij windturbines of zonnevelden, zodat je meteen groene stroom kunt tanken. En liefst ook op plekken waar je koffie kan drinken en een broodje kunt eten. Et voilà, mensen hoeven zich nooit meer zorgen te maken als ze op verjaardagsbezoek gaan!
Meer weten? Lees ons rapport over slimme laadpalen.
Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.
Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!
De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?
Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken
Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.
Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.
In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.
Met de EV-Prognose Atlas krijgen gemeenten een tool om een toekomstbestendig openbaar laadnetwerk te plannen.
De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.
Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.
Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.
Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!
Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.