Het zit de elektrische rijder niet mee. Laadpalen worden ten onrechte bezet gehouden door laadpaalklevers of foutparkeerders. En als een laadpaal al beschikbaar is, weet de rijder vooraf vaak niet welk tarief hij moet betalen. Het komt zelfs voor dat een beheerder in dezelfde straat verschillende prijzen rekent voor dezelfde stroom. Kortom, het is een onoverzichtelijke chaos aan het worden.
Veel verschillende partijen willen een boterham verdienen aan de bezitter van de elektrische auto. Het begint met de exploitanten van laadpalen, de CPO’s. Die investeren vaak voor eigen rekening en risico in laadpunten. Daar staat tegenover dat zij – soms binnen de kaders van een vergunning of concessie – een eigen tarievenmodel mogen hanteren. Hierbij wordt gewerkt met prijzen per kWh, connectietarieven en bedragen per tijdseenheid om laadpaalkleven te ontmoedigen.
Vervolgens heb je de serviceproviders. Zij leveren de laadpassen waarmee je bij alle publieke laadpunten terecht kunt. De serviceproviders verrekenen de kosten van het laden tussen de elektrische rijder en de beheerder. Tot slot zijn er de aanbieders van slimme laaddiensten, zoals flexibel laden. Met deze diensten kun je als elektrische rijder geld verdienen, bijvoorbeeld door te laden op de momenten dat de stroom goedkoop is. De beschikbaarheid van deze diensten hangt af van de afspraken die ze maken met de beheerders. Het is dus steeds weer afwachten of een bepaalde dienst op het gekozen laadpunt beschikbaar is.
Voor de elektrische rijder is er een stapeling aan keuzes ontstaan: voor de laadpaal, de serviceprovider (lees: laadpas) en slimme laaddiensten. Een oneindige combinatie aan ogenschijnlijke keuzes. Maar er is feitelijk maar een echte keuze: die van de laadpas. Daarmee kan je overal terecht. Verder is de elektrische rijder afhankelijk van de producten van de CPO. Daar ligt het kernpunt van het probleem: iedereen wil iets van de elektrische rijder, maar de klant kan maar bij één marktpartij tegelijk klant zijn. Dat zorgt voor een woekering aan prijzen en onduidelijkheid voor de elektrische rijder. Als we elektrisch rijden willen stimuleren, moeten we hier hoognodig iets aan doen!
Hoe weet je als gemeente waar en wanneer de komende jaren oplaadpunten voor elektrisch vervoer nodig zijn? Check de Buurtprognose!
Het tekort aan laadpalen in Nederland neemt toe. Uit onderzoek van Enpuls, onderdeel van Enexis Groep, blijkt dat in ruim 1 op de 3 buurten de laadpalen overbezet zijn.
Bezitters van een elektrische auto grijpen steeds vaker mis bij de publieke laadpaal. Wat is hieraan te doen? Hoe kun je als gemeente ervoor zorgen dat de bezitters van stekkerauto’s altijd kunnen laden? Bekijk voor het antwoord op deze vragen de webinar gehouden op donderdag 5 november terug.
De verkoop van elektrische personenauto’s stijgt veel sneller dan voorspeld. Hoe kunnen we dit het beste organiseren zodat we in 2025 klaar zijn voor meer dan 1 miljoen elektrische auto’s?
Het zal niet lang meer duren tot iedereen elektrisch rijdt. Dat is goed nieuws voor het klimaat en de werkgelegenheid. In dit blog meer over de kansen en de knelpunten die we hiervoor moeten aanpakken
Het potentieel van Slim Laden is onderzocht. Effecten van duurzaam en gespreid laden en de kosten/baten zijn in beeld gebracht.
Steeds meer mensen gaan elektrisch rijden. In 2019 groeide het aantal elektrische auto’s met 139% en de op 1 juli gelanceerde subsidie is nu al op. De gemeenten kunnen deze groei nauwelijks aan. Vorig jaar steeg het aantal publieke laadpalen met slechts 38%. Als dat zo doorgaat, staan we straks in de file voor de laadpaal.
Onderzoek: Enpuls, Enexis, ElaadNL en Maxem toetsten in een pilot of het mogelijk is om huishoudens met een elektrische auto thuis flexibel te laten laden.
In 2025 moeten bij 30-40 gemeenten zero emissie zones worden ingevoerd. Benieuwd naar de kansen, knelpunten en praktijkvoorbeelden? Kijk dan de webinar welke heeft plaatsgevonden op donderdag 8 oktober terug.
Laadzekerheid op het platteland, kunnen we dat bieden? In dit blog meer over snellaadstations op strategische plaatsen zodat je óók op platteland kunt komen.
Wordt jouw volgende auto benzine, waterstof of een elektrische? Enpuls heeft de verschillen onderzocht op de Nederlandse markt. Lees hier het onderzoek!
De waterstofauto is twee keer zo duur als vergelijkbare auto’s op benzine of elektriciteit. Bovendien is de waterstofauto slechter voor het klimaat en het milieu dan elektrische auto’s.
Om de klimaatdoelstellingen te halen zijn in 2030 alle nieuw verkochte bestel- en vrachtauto’s in Nederland batterij-elektrisch en is een infrastructuur aangelegd om deze voertuigen te laden.